همشهری آنلاین: پایگاه اینترنتی شبکه‌ تلویزیونی الجزیره گزارش داد: انگلیس، فرانسه و آمریکا پیشنهاد آفریقای جنوبی برای ایجاد برخی اصلاحات در پیش نویس قطعنامه جدید را رد کردند.

به ایسنا، امیر جونز پری، سفیر انگلیس در سازمان ملل با "مفرط" خواندن پیشنهاد آفریقای جنوبی که خواستار توقف نود روزه‌ همه تحریم‌ها شد، گفت: ‌هر بار که ما توقف کرده‌ایم ایران گفته است که این توقف بسیار مفید بوده است زیرا ما توانستیم توانایی هسته‌یی خود را گسترش دهیم، ایران از اطاعت از وظایف الزامی که شورای امنیت تعیین کرده است، سرباز می‌زند. به نظر ما اینکه در واکنش به چنین موقعیتی بگوییم حالا دیگر وظایفی را که ایران بر عهده دارد حذف می‌کنیم، کار مفرطی است.

آفریقای جنوبی گفته است باید قطعنامه‌ی جدید را که دارایی‌های برخی از مقامات برجسته نظامی ایران و بانک دولتی سپه را مسدود می‌کند، تغییر داد زیرا شروط آن از برنامه هسته‌یی ایران فراتر می‌رود.

دو میسانی کومالو، رییس دوره‌ای شورای امنیت از آفریقای جنوبی در پایان نشست روز چهارشنبه گفت: من به آنها گفتم این اصلاحات را به خاطر افزایش ارزش پیش نویس قطعنامه انجام می‌دهیم.

کومالو نسبت به اینکه قطعنامه در هفته جاری به رای گذاشته شود، اظهار شک و تردید کرد زیرا هر گونه تغییری در آن نیازمند تایید 15 دولت مختلف که عضو شورا هستند، می‌باشد. [بیشتر در همین ارتباط]

اما ژان مار دو لاسابلیر، سفیر فرانسه در سازمان ملل با امیدواری گفت: امیدواریم تا پایان هفته به قطعنامه دست یابیم.

خبرگزاری رویتر نیز گزارش داد: روسیه در نشست روز گذشته گفت که از تحریم‌های تدریجی علیه ایران حمایت خواهد کرد اما از اقدامات شدید حمایت نخواهد کرد.

روسیه که در شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارد در تنظیم پیش نویسی که هم اکنون در دست بررسی است، دخالت داشت اما با تلاش آمریکا برای استفاده از شورا برای اعمال تحریم‌های شدید‌تر علیه ایران در آینده مخالف است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه‌ی روسیه گفت: ما در ابتدا با اعمال تدریجی و نسبی تحریم‌ها علیه ایران موافقت کردیم اما از تحریم‌های شدید‌ حمایتی نخواهیم کرد.

وی درباره اینکه مسکو چه اقداماتی را شدید‌ می‌داند، صحبتی نکرد.

مقامات روسیه گفته‌اند در نگرانی‌های غرب درباره برنامه‌ی هسته‌یی ایران شریکند، اما معتقدند خط مشی برخورد سازنده از تحت فشار قرار دادن ایران نتیجه‌بخش‌تر خواهد بود.

لاوروف با اشاره به اصلاحات پیشنهادی آفریقای جنوبی و اندونزی گفت: آفریقای جنوبی و اندونزی اصلاحاتی را پیشنهاد داده‌اند که علاوه بر چیز‌های دیگر بر ماهیت جهانی منع اشاعه تاکید دارد و به اعتقاد ما این اصلاحات شایسته توجه و بررسی می‌باشد. ما به نحو سازنده‌ای با آنها برخورد خواهیم کرد.

لاوروف روز چهارشنبه هم در پارلمان روسیه، از مخالفت این کشور با اعلام تحریم‌های سختگیرانه علیه ایران خبر داده بود.[سابقه موضوع]

کد خبر 18210

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز