گروه سیاسی: دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار تعلیق متقابل برنامه غنی‌سازی اورانیوم ازسوی ایران و تعلیق تحریم‌ها ازسوی شورای امنیت برای پایان بحران برنامه هسته ای ایران شد.

محمدالبرادعی‌که این ‌پیشنهاد ‌را در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس مطرح می‌کرد باتأکیدبراینکه لازم است مسیرکنونی برنامه هسته ای ایران تغییرکند به‌صراحت حق قانونی ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته ای را نادیده گرفت.

وی همچنین باردیگر ایده‌بکارگیری راه‌حل نظامی در قبال برنامه هسته ای ایران را رد کرد و آن را دیوانگی خواند.

به گزارش ایسنا البرادعی در شرایطی این سخنان را بیان می‌کند که مقامات سازمان ملل تأیید کرده‌اند ایران قصد دارد ماه آینده‌ میلادی کار بر روی تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز را به عنوان بخشی از طرح خود برای ایجاد شبکه‌ای از ده‌ها هزار سانتریفیوژآغاز کند.

درهمین حال نیکلاس برنز، معاون وزیرخارجه‌ آمریکا دراین باره مدعی شد : اگر ایران این‌کار را انجام دهد با مخالفت جهانی روبرو خواهد شد. 

وی افزود: اگر ایران تصور می‌کند می‌تواند 3000 سانتریفیوژ را  بدور از تصویب یک قطعنامه‌ دیگر در شورای امنیت ‌و فارغ از فشار بین‌المللی بیشتر پشت سر بگذارد، اشتباه می‌کند.

همچنین شان مک کورمک، سخنگوی ‌وزارت خارجه‌آمریکا در مورد ممنوعیت ورود برخی بازرسان آژانس به ایران مدعی شد: این اقدامات ، نامعقول و نشانه‌ بی‌اعتنایی مستمر ایران به خواست جامعه بین المللی است.

بازرسان آژانس در ایران

ایرنا گزارش داد: 3 نفر از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی از تاسیسات اصفهان و نطنز وارد ایران شدند. این بازرسان حدود یک هفته در ایران حضور خواهند داشت تا بازرسیهای عادی خود از تاسیسات هسته‌ای را انجام دهند. 

پیش از این ایران از آژانس خواسته بود از اعزام کریس شارلیه بازرس بلژیکی و سرپرست بازرسان آژانس انرژی اتمی در ایران که به گفته برخی منابع اخبار محرمانه ایران را در اختیار کشورهای بیگانه و منابع رسانه‌ای آنها قرار می‌دهد، خودداری کند.

تکذیبیه کره شمالی

درهمین حال کره‌ شمالی شایعات منتشرشده مبنی بر همکاری هسته‌ای این کشور با ایران را تکذیب کرد.

ایسنا گزارش داد، وزارت امور خارجه‌ کره شمالی در بیانیه‌ای در خصوص ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر همکاری هسته‌ای تهران - پیونگ‌یانگ اعلام کرد: این خبر کذب و ساختگی است و هدف از آن خدشه‌دار کردن چهره‌ کره شمالی به اتهام اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است.

روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف اخیرا در گزارشی ادعا کرده بود که دو کشور ایران و کره شمالی با یکدیگر همکاری هسته ای دارند و پیونگ یانگ درصدد کمک به ایران برای انجام آزمایش هسته‌ای است.

کد خبر 14421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز