سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

گروه سیاسی: پس از آنکه خبرگزاری‌ آسوشیتدپرس به نقل از دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌اعلام کرد که به نظر می‌رسد ایران به طور موقت برنامه غنی‌سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده است،

وزیر خارجه کشورمان با رد این ادعا تأکیدکرد: فعالیت‌های قانونی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران با هدف تولید سوخت که بر اساس مصوبه مجلس باید 20 هزار مگاوات برق تولید کند روند طبیعی خود را داشته و تغییری درآن ایجاد نشده است.

در همین حال به‌گزارش ایرنا، سازمان انرژی اتمی‌ایران نیز در واکنش به اظهارات دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌مبنی بر تعلیق موقت غنی‌سازی اورانیوم در ایران، اعلام کرد: فعالیت غنی‌سازی ایران در نطنز طبق برنامه پیش بینی شده درحال انجام است.

منوچهر متکی که در کنفرانس خبری مشترک با حضور خالد مشعل، رئیس‌ دفتر سیاسی حماس به سؤالات خبرنگاران پاسخ می‌گفت و مهر خبر آن را منتشرکرد با بیان اینکه طبیعی است هر گام مثبتی که طرف‌های مقابل ایران در مسئله هسته‌ای بردارند، ایران نیز گام متقابلی برخواهد داشت، تصریح کرد: معتقدیم ضمن تداوم فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای ایران به راحتی می‌توانیم در کنار هم با تمامی طرف‌های این موضوع گفتگو کرده و به فرمول و راه حل جامعی با هدف استیفای حق ایران و رفع نگرانی‌های احتمالی از سوی طرف‌های دیگر دست یابیم.

همچنین منوچهر متکی پس از دیدار با وزیر خارجه ونزوئلا در کنفرانس خبری پس از آن تأکیدکرد: امیدواریم کشورهای عضو اتحادیه اروپا مناسب‌ترین گزینه را در رفتار با ایران با استفاده از عقل جمعی و نه با تحمیل یک نگاه خاص انتخاب کنند.

این درحالیست که پس از برگزاری دور چهارم نشست‌های گروه موسوم به 1+5 که این‌باردرنیویورک و با حضور نمایندگان این گروه در سازمان ملل برگزارشد سفیر چین از وجود اختلاف در بین کشورهای 1+5 خبر داد و توماس ماتوسک، سفیر آلمان در سازمان ملل نیز گفت: پیشنهاد آمریکا برای تحریم تسلیحاتی ایران با مخالفت شدید روسیه و چین روبرو شده است.

وانگ گوانگیا، سفیر چین در سازمان ملل و ویتالی چورکین، همتای روسی‌ وی پس از نشست 90 دقیقه‌ای دوشنبه در مقر نمایندگی انگلیس در سازمان ملل تأکیدکردند: پیش‌نویس پیشنهادی جدید به ایران 60روزفرصت می‌دهد به درخواست‌های سازمان ملل مبنی توقف غنی‌سازی اورانیوم عمل کند و در غیراین صورت با تحریم‌های بیشتری روبرو شود.

چورکین درعین‌حال با اشاره به اینکه10 عضو غیر دائم شورا از مذاکرات 1+5 مطلع خواهند شد مدعی شد: شانس خوبی برای تصویب قطعنامه‌ تحریم درماه جاری میلادی وجود دارد.

همچنین وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: لاوروف، وزیر خارجه این کشور و رایس، همتای آمریکایی وی درباره تلاشهای بین‌المللی برای حل مسئله هسته ای ایران به‌گفتگو و تبادل‌نظر پرداختند.

کد خبر 17304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز