گروه سیاسی: با افزایش اظهارنظرها درباره چگونگی واکنش غرب در قبال برنامه هسته‌ای ایران پس از ارائه گزارش البرادعی و با توجه به مبهم بودن عملکرد آتی 1+5 و به‌ویژه آمریکا در قبال ایران، در حال حاضر حجم گسترده‌ای از اظهارنظرها در این خصوص از جانب محافل رسانه‌ای و خبری و به‌صورت غیررسمی ابراز می‌شود.

بی‌اطلاعی سیا

روزنامه لس آنجلس تایمز روز گذشته نوشت: دیپلمات‌های حاضر در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقدند آمریکا اطلاعات چندانی درباره فعالیتهای هسته‌ای صلح‌آمیز ایران در اختیار ندارد.

به نوشته این روزنامه مأموران سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) از سال 2002 میلادی سرگرم جمع‌آوری اطلاعات درباره برنامه هسته‌ای ایران هستند، اما با وجود تمام تلاش‌های خود هنوز نتوانسته‌اند اطلاعات چندانی در این باره کسب کنند.

به اعتقاد دیپلمات‌های حاضر در وین، اطلاعات آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران نمی‌تواند این نکته را ثابت کند که ایران در پی دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای است.

ادعای جدید هرش

اما سیمور هرش، گزارشگر مجله آمریکایی نیویورکر که پیش از این با طرح موضوع حمله نظامی آمریکا به ایران جنجال‌های بسیاری را پدید آورده بود، در تازه‌ترین گزارش خود با طرح ادعاهایی نوشته ‌است: با وجود موضع دولت بوش مبنی بر عدم وجود طرحی برای جنگ با ایران، هیأتی در پنتاگون ایجاد شده که می‌تواند طی ۲۴  ساعت پس از دریافت دستور از رئیس جمهوری‌ آمریکا، حمله‌ای به ایران صورت دهد.

به گزارش ایسنا، سیمور هرش به نقل از یک مقام اطلاعاتی سابق آمریکا و همچنین مشاورین نیروی هوایی و پنتاگون ادعا می‌کند: این گروه ویژه که در ماه‌های اخیر در ستاد مشترک نیروی نظامی آمریکا تشکیل شده است در ابتدا بر تخریب تأسیسات هسته‌ای ایران متمرکز بود، اما اخیراً دستور گرفت که اهدافی را که ممکن است در کمک به شبه‌نظامیان عراقی درگیر باشند، شناسایی کند.

برایان وایتمن، سخنگوی پنتاگون در واکنش به این‌ گزارش گفت: آمریکا قصد جنگ با ایران را ندارد و صحبت کردن از حمله نظامی گمراه کننده و مغرضانه است.

استعفای فرماندهان

در حالی که ادعاهای هرش مطرح می‌شود روزنامه تایمز لندن به نقل از مقامی که روابط نزدیکی با مقامات اطلاعاتی انگلیس دارد نوشت: هیچ جسارت و تمایلی برای حمله به ایران در پنتاگون وجود ندارد و افراد زیادی نسبت به مؤثر بودن و یا حتی امکان‌پذیری چنین تهاجمی، تردید دارند.

به گزارش ایرنا مقام‌ یادشده افزود: اگر دولت آمریکا از نیروی نظامی برضد ایران استفاده کند، شماری از فرماندهان ارتش آمریکا احتمالاً کناره‌گیری خواهند کرد.

راه حل دیپلماتیک

روزنامه آبزرور نیز نوشت: کشورهای غربی با وجود تمام تلاش‌های خصمانه آمریکا و اظهارات جنگ‌طلبانه معاون رئیس جمهور این کشور، خواهان حل دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این روزنامه انگلیسی نوشت: با وجود گفته‌های اخیر دیک چنی، معاون رئیس جمهور آمریکا، که احتمال حمله نظامی به ایران را رد نکرد و حمایت لندن از افزایش تحریم‌ها علیه تهران به منظور توقف فعالیت هسته‌ای ایران، کشورهای غربی همچنان خواهان استفاده از دیپلماسی و مذاکره برای حل پرونده هسته‌ای ایران هستند.

شورای امنیت به‌دنبال تعلیق موقت است

مهر: سفیرچین در تهران ضمن حمایت کشور متبوعش از دستیابی جمهوری اسلامی به انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز تاکید کرد: هدف شورای امنیت تعلیق موقت برنامه هسته ای ایران برای برطرف شدن شبهات است.

لیو شن تانگ درگفتگو با شبکه خبری العالم افزود : رویکرد یکجانبه آمریکا در جهان را سیاستی اشتباه خواند و گفت: هرگونه رویکردی برای ظلم، سلطه‌گری و قلدری در جهان به ویرانی جهان منجر خواهد شد. بنابراین کشورهای صلح طلب باید با صدای واحدی سخن گفته و براساس قوانین بین‌المللی علیه هرگونه سلطه گری و ظلمی اقدام کنند.

در همین حال بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل درگفتگو با روزنامه زوددویچه سایتونگ آلمان درباره برنامه هسته ای ایران و گفتگوی مستقیم تهران - واشنگتن اظهار داشت: آمریکا در جریان بررسی موضوع هسته‌ای ایران در کنار کشورهای اروپایی قراردارد و اصول و قواعد دیپلماسی ایجاب می کند که تمام مسائل از راه مذاکره و گفتگو حل و فصل شود.

کد خبر 16619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز