گروه سیاسی: 5 عضو دائم شورای امنیت و آلمان روز پنجشنبه پیش‌نویس یک قطعنامه ضدایرانی را در اختیار اعضای غیردائم این شورا قرار دادند.

سفیران پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت با حضور در جمع خبرنگاران از  توافق اصولی درباره متن پیش نویسی خبر دادند که در آن بار دیگر بر تعلیق غنی‌سازی در ایران تاکید شده است.

ادامه بحث درباره این قطعنامه به بعد از دوشنبه موکول شده است و انتظار نمی‌رود پیش‌نویس قطعنامه جدید تا چهارشنبه به بحث گذاشته شود، بنابراین اگرچه زمان‌بندی‌ها ممکن است تغییر کنند تا اواخر هفته آینده رای‌گیری صورت نخواهد گرفت.

خبرگزاری فرانسه شامگاه پنجشنبه از واشنگتن به نقل از کاخ سفید اعلام کرد: جورج دبلیو بوش رئیس جمهور آمریکا امیدوار است رای‌گیری درباره قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران سریعا انجام شود.

در همین حال منوچهر متکی وزیر خارجه در گفت و گویی با روزنامه لارپوبلیکا در رم گفت: ما خواستار درگیری با سازمان ملل نیستیم، اما استفاده از انرژی اتمی (برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای) حق ما است.

تحریم‌های جدید

در پی اعلام توافق گروه 1+5 در تدوین پیش نویس قطعنامه دوم علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، 10 شرکت و 15 فرد در فهرست تحریم‌شدگان ایرانی قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل ازآسوشیتدپرس و ریانووستی، پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با ایران، اعمال تحریم در رابطه با 10 شرکت دولتی ایرانی و سه شرکت وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در نظر دارد.

همچنین اعمال تحریم علیه 15 شخص حقیقی نیز مفروض است که شامل 8 مدیر ارشد شرکتهای دولتی و نیز 7 نفر در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

در بین این شرکتها، گروه صنعتی Ammunition and Metallurgy، مرکز تحقیقات هسته ای در کرج و بانک سپه نیز قرار دارند.

تنها شیوه

رئیس جمهوری روسیه هنوز گفتگو را تنها شیوه مورد قبول برای حل موضوع هسته‌ای ایران می‌داند.  به گزارش ریانووستی از رم، ولادیمیر پوتین بار دیگر بر این موضع روسیه تاکید نمود که جایگزینی برای گفتگو درباره موضوع هسته‌ای ایران وجود ندارد.

هشدار به آمریکا

الیو ماری‌ وزیر دفاع فرانسه با تاکید بر ضرورت حل مسالمت آمیز موضوع هسته ای ایران، درباره پیامدهای ناگوار هرگونه ماجراجویی نظامی آمریکا علیه ایران هشدار داد.

نخست‌وزیر فرانسه هم گفت در صورتی که ایران همکاری لازم را در خصوص برنامه‌های هسته‌ای خود به عمل آورد، می‌توان در تحریم‌های جدید علیه این کشور تجدیدنظر کرد.

مقدمات حضور

رئیس شورای امنیت سازمان ملل گفت: هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای از شورای امنیت خواست هنگام رأی‌گیری درباره تحریم‌های جدید علیه ایران به محمود احمدی‌نژاد اجازه صحبت بدهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، دومسانی کومالو، دیروز این درخواست ایران را به 14 عضو دیگر شورا ارائه کرد.

وی که کشورش (آفریقای جنوبی) ریاست دوره‌ای شورا را عهده‌دار است گفت: طبق منشور سازمان ملل و قوانین شورای امنیت اگر یکی از کشورهای عضو که در شورا پرونده‌‌ای دارد درخواست حضور در برابر اعضای شورا را داشته باشد این امر باید بررسی شود. 

ریچارد گرنل، سخنگوی هیأت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل گفت: آمریکا از جانب هیأت ایرانی درخواست رسمی‌صدور ویزا را دریافت کرده است.

یکی از دیپلمات‌های سازمان ملل هم گفت: ایران درخواست ویزا برای 38 نفر از جمله منوچهر متکی، وزیر خارجه و علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران را ارائه کرده است تا احمدی‌نژاد را در این سفر همراهی کند.

کد خبر 18000

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز