گروه سیاسی: اعلام سخنگویان دولت و وزارت خارجه مبنی برسفر رئیس جمهور به نیویورک برای حضور در نشست احتمالی شورای امنیت درباره برنامه هسته‌ای ایران واکنش‌های گوناگونی را به‌دنبال داشته‌است.

سفیرچین درسازمان ملل با اشاره به اعلام تمایل محمود احمدی نژاد برای حضور درجلسه شورای امنیت گفت: هر عضوی حق حضور در شورای امنیت را دارد.

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، دومیسانی کومالو، نماینده آفریقای جنوبی درسازمان ملل که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارداعلام کرد: رئیس جمهوری ایران درخواست رسمی خود را برای سخنرانی در شورای امنیت ارائه نداده است.

وی افزود: اگررئیس جمهورایران چنین درخواستی را ارائه دهد بسیاردشوارخواهد بود که چنین فرصتی را دراختیار وی قرارندهیم.  ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل نیزخواسته رئیس جمهور ایران برای سخنرانی درشورای امنیت را یک ایده جالب خواند. 

ادامه اختلافات 1+5

درچنین شرایطی با پایان یافتن بدون نتیجه هفتمین دور مذاکرات نمایندگان 5 عضودائم شورای امنیت و آلمان، نمایندگان این کشورها از وجود اختلاف بر سر اعمال تحریم‌های مالی، توقف اعتبارات اسنادی، اعمال تحریم‌های جدید در مقابل سفرهای خارجی مقامات ایرانی مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی، تحریم صدور تسلیحات و تجهیزات نظامی و محدود کردن اعطای وام به ایران خبر می‌دهند.

به نوشته فایننشال تایمز، چین و روسیه با فراتر رفتن از تحریم‌ها در زمینه برنامه هسته‌ای و موشکی ایران که در قطعنامه پیشین گنجانده شده بود، مخالفت کرده‌اند. همچنین گفته می‌شود که آلمان نیز از پیشنهادها برای توقف اعتبارهای مالی و ضمانت‌های صادراتی ناراضی است.

تحولات مربوط به نیروگاه بوشهر

درحالی‌که هیأتی متشکل از نمایندگان شرکت روسی طرف قرارداد برای تکمیل نیروگاه بوشهر در تهران به‌سر می‌برد و در حال مذاکره با معاون سازمان انرژی اتمی است، پایگاه اینترنتی میدل ایست نیوزلاین نوشت: رئیس جمهور روسیه انتقال محموله‌های هسته‌ای بوشهر را تا زمانی که ایران با پایان دادن به برنامه‌ غنی‌سازی اورانیوم موافقت کند به تعویق انداخته است.

کد خبر 17694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز