گروه سیاسی: اظهارنظرها پس از پایان بدون نتیجه نشست مقدماتی معاونین وزرای خارجه گروه موسوم به 1+5 که ادامه آن به پنجشنبه موکول شده است، حکایت از آن دارد که منظور غرب از تأکید بر درپیش‌گرفتن راه‌حل دیپلماتیک در برابر ایران، همچنان افزایش فشار از طریق شورای امنیت است و البته دراین میان باتکرار اظهارنظرها مبنی براحتمال حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای، جنگ روانی نیز بر ضد ایران ادامه دارد.

تصویب سریع

در همین راستا وزیرخارجه‌ فرانسه ادعاکرد: احتمالا قطعنامه‌ دوم تحریم ازسوی شورای امنیت که مبتنی برتحریم‌هایی اقتصادی علیه ایران است به زودی به تصویب شورا می‌رسد.

فیلیپ دوست بلازی درگفتگوبا تلویزیون LCI فرانسه که مهر خبر آن را منتشرکرد، افزود:‌ پس از ارائه گزارش دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شانس زیادی وجود دارد که ما به سرعت بتوانیم درباره‌ قطعنامه‌ دوم شورای امنیت مبنی براعمال تحریم‌های‌ اقتصادی برضد ایران توافق کنیم.

افزایش فشار

همچنین به گزارش ایسنا، تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفید گفت: باتوجه به اینکه تهران درموعد مقررغنی سازی اورانیوم را متوقف نکرده است، تلاشهای دیپلماتیک برای متقاعد کردن این کشور به متوقف کردن برنامه هسته‌ایش همچنان ادامه دارد.

شان مک‌کورمک ، سخنگوی‌وزارت‌خارجه‌آمریکا نیز گفت: واشنگتن خواهان آن است که قدرت‌های جهانی درباره تشدیدتحریم‌هاعلیه ایران توافق کنند.

وی افزود: انتظار داریم قطعنامه‌جدید علیه ایران به طور نسبی فشار به تهران را افزایش دهد.

وی‌تاکیدکرد: حاضران در نشست لندن فردا مذاکراتشان را به صورت تلفنی برای تنظیم عناصرقطعنامه‌ تحریم ادامه خواهند داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به شکل تحریم‌هاگفت: قطعنامه‌ جدید همچنین از ایران درخواست خواهدکردبه مذاکراتی بپیوندد که هدفش خاتمه دادن به بحران هسته‌ای است.

وزیرخارجه‌انگلیس نیز پس از نشست لندن ضمن تاکید بردرخواست از ایران برای بازگشت به میز مذاکرات مدعی شد: مسیری که ایران طی می‌کند مسیر خطرناکی است.

حمایت چین از تحریم

از سوی دیگر چین نیز بصورت تلویجی ازاعمال تحریم‌های جدید برضد ایران‌حمایت کرد.
به‌گزارش ‌خبرگزاری مهر، کوئین گانگ ،سخنگوی وزارت خارجه چین درجمع خبرنگاران درپاسخ به این سوال که آیا چین از تحریم‌ها علیه ایران حمایت خواهد کرد، گفت :موضع ما به شکل قاطعانه ای این بوده که از یک راه حل برای برنامه هسته ای ایران از طریق مذاکره و ابزار دیپلماتیک حمایت کنیم.

گانگ تصریح کرد: هیچ اهمیتی ندارد که چه تصمیمی در شورای امنیت اتخاذ می شوند، این اقدامات باید ازطریق ابزار دیپلماتیک و مذاکره به یک راه حل مناسب برای برنامه هسته ای ایران‌منجر شوند.

کد خبر 16774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز