گروه سیاسی: در حالی که مقامات کشورهای موسوم به 1+5 و به‌ویژه آمریکا به‌طور مداوم از لزوم حل مسئله هسته‌ای ایران از طریق مذاکره و دیپلماسی سخن می‌گویند، دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: اگر آمریکایی‌ها آن‌طور که ادعا می‌کنند مایل به مذاکره با ایران هستند باید درخواست رسمی‌ بدهند و آنگاه ایران این موضوع را با نگاه مثبت بررسی خواهد کرد.

علی لاریجانی که در ادامه سفر خود به آفریقای جنوبی با ایرنا گفت‌وگو می‌کرد در واکنش به اظهارات مکرر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این‌که واشنگتن آمادگی دارد با ایران به شرط تعلیق غنی‌سازی اورانیوم وارد مذاکره شود، گفت: ما برای این نوع موضع‌گیری‌ها که از طریق کانالهای رسانه‌ای انجام می‌شود، اعتباری قائل نیستیم.

لاریجانی افزود: طرف‌های غربی با صحبت کردن از طریق رسانه‌ها اهداف دیگری‌ را دنبال می‌کنند بنابراین اگر کسی می‌خواهد با ایران مذاکره کند باید پیام رسمی‌ بدهد و جمهوری ‌اسلامی ‌ایران به‌طور اصولی از مذاکرات عادلانه در جهت حل و فصل اختلافات موجود استقبال می‌کند.

وی یادآور شد: ایران بسته پیشنهادی گروه  1+5 را با وجود نواقص زیادی که داشت با نگاه مثبت بررسی کرد، ولی چون پیش‌شرط گذاشتند و بعد هم مذاکرات را رها کردند، به راه حل مورد نظر دست نیافتیم.

اظهارات لاریجانی در شرایطی بیان می‌شود که مقامات وزارت خارجه انگلیس بررسی راههای بعدی در قبال برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران و تشدید احتمالی تحریم‌ها را دستور کار نشست معاونین وزرای خارجه 1+5 در لندن عنوان کرده و در عین حال تأکید می‌کنند که برای پرداختن به این مسئله با استفاده از دیپلماسی مصمم هستند.

یک مقام ارشد انگلیسی در گفت‌وگو با رویترز تصریح کرد: آمریکا خواهان رفع بن‌بست موجود از طریق ابزارهای دیپلماتیک است و ما تلاش خواهیم کرد نگرانی‌های مشترک را بررسی کرده و آنها را از طریق اقدامهای سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی حل کنیم.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش به دنبال افزایش متناسب فشارها علیه ایران است.

شان مک کورمک با اشاره به نشست دیروز لندن بین 5 کشور عضو شورای امنیت و آلمان، گفت : انتظار من این است که ماهیت قطعنامه آتی  مبتنی بر افزایش فشار بر تهران باشد.مک کورمک همچنین مدعی شد که فشارهایی که در قطعنامه سپتامبر گذشته علیه ایران اعمال شده نتایج شگفت‌انگیری به همراه داشته است.

همچنین به گزارش ایسنا خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد اعمال محدودیت‌های تجاری و تسلیحاتی علیه ایران در نشست 5 عضو دایم شورای امنیت و آلمان در لندن بررسی شده است.

بر اساس این‌ گزارش یک دیپلمات عالی‌رتبه انگلیسی که در نشست دیروز لندن حضور داشت، گفت: دیپلمات‌ها گزینه‌هایی را برای تحریم‌های بیشتر از جمله کاستن اعتبار صادرات که ایران از اروپا در حمایت از تجارت دریافت می‌کند، مدنظر قرار دادند.

وی‌ گفت: محدودیت‌هایی در زمینه صدور سلاح به ایران نیز مورد بررسی قرار گرفت.

دیپلمات‌های دیگر نیز خاطرنشان کردند که علاوه بر تحریم تسلیحاتی گسترده‌تر و مجازات‌های اقتصادی جدید معیارهای سخت‌تر جدیدی شامل منع سفر علیه افرادی که در فهرست سازمان ملل به نامشان اشاره شد و نیز گسترش این فهرست مورد بررسی قرار گرفت.

هشدار سلطانیه

در همین حال سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ نسبت به خطرات هرگونه حمله‌ نظامی‌ علیه ایران هشدار داد.

علی اصغر سلطانیه در گفت‌وگو با روزنامه دی‌پرسه، چاپ اتریش گفت:‌ ایران به دنبال را‌ه‌حل مسالمت‌آمیز برای پرونده‌ هسته‌ای‌ است.

وی افزود: ایرانی‌ها از هر وجب از خاک کشورشان دفاع خواهند کرد و در صورت جنگ علیه کشورشان جان خود را فدا خواهند نمود.

سفیر ایران در آژانس با اشاره به این‌که ما به‌دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیستیم، گفت: امیدواریم آمریکا دیگر اشتباهاتش را در منطقه که از عراق آغاز کرده است تکرار نکند. 

سلطانیه عنوان داشت: صدور هرگونه قطعنامه‌ جدید از سوی سازمان ملل علیه ایران موجب افزایش اعمال فشارها علیه دولت ایران برای خروج از معاهده‌ منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) خواهد شد.

دیگر مواضع

سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه با اشاره به اظهارات اخیر دیک چنی نسبت به افزایش اخبار امکان حمله نظامی به ایران ابراز نگرانی کرد. 

لاوروف در جلسه هیات دولت این کشور گفت: افزایش سخنان درباره حمله نظامی به ایران از جمله صحبت‌های معاون رییس جمهور آمریکا مبنی بر روی میز قرار داشتن تمامی گزینه‌ها در برابر ایران موجب نگرانیست.

وی افزود : هیچ یک از کسانی که این موضوع را مطرح می‌کنند در مورد مجوز شورای امنیت صحبت نمی‌کنند.

یک روزنامه‌ عمانی نیز گزارش داد: دیک چنی، معاون وزیر خارجه آمریکا در سفر3 روزه خود به عمان درباره مسئله هسته‌ای ایران با مقامات کشورهای عرب گفت‌وگو کرد.

دیک چنی روز یکشنبه وارد عمان شد و با برخی مقامات کشورهای عرب متحد آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

چنی قرار بود درباره‌ عراق و برنامه‌ هسته‌ای ایران با آنها صحبت کند هرچند که این دیدار قبلاً به عنوان بخشی از برنامه سفر وی اعلام نشده بود.  وزیر خارجه عمان چندی پیش به تهران سفر کرده بود.

همچنین زلاندنو و استرالیا شفافیت ایران در برنامه هسته‌ای و رعایت الزامات بین‌المللی منع تولید سلاح هسته‌ای را خواستار شدند.

هلن کلارک، نخست وزیر زلاندنو مدعی شد: مشکل نبود شفافیت است. تأسیسات‌تان را به روی بازرسی‌ها بگشایید، صادق باشید، اطلاعات ارائه دهید و بازی نکنید. 

الکساندر داونر، وزیر خارجه‌ استرالیا هم در ولینگتن، پایتخت زلاندنو ادعا کرد: ایران در رعایت درخواست‌های شورای امنیت سازمان ملل شکست خورده است.

احمد ابولغیظ، وزیر خارجه مصر نیز روز گذشته بار دیگر بر ضرورت حل و فصل مسالمت‌آمیز مسئله هسته‌ای ایران تأکید کرد.

ابولغیظ که برای شرکت در کنفرانس ۷ کشور اسلامی ‌به پاکستان سفر کرده است، گفت: موضع مصر در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران واضح و ثابت است، ما مخالف توسل به زور برای حل این مناقشه‌ایم.

کد خبر 16696

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز