چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

جواد حمیدی: دکتر ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا ( CFR ) است.

وی به عنوان رئیس سابق اداره سیاست گذاری وزارت خارجه  آمریکا و مشاور اصلی کالین پاول در امور سیاست خارجی بوده است.

هاس همچنین نماینده ارشد آمریکا در روند صلح در ایرلند نیز بوده است و برای انجام فعالیت های مفید خود در عرصه سیاست خارجی موفق به دریافت جایزه ویژه وزارت خارجه شد.

گفتگوی  سرویس بین‌الملل همشهری درباره  احتمال مذاکره مستقیم تهران و واشنگتن و شیوه ورود به آن، با این صاحب نظر امور راهبردیپیش روی شماست.

  • همانطور که می دانید آمریکا اعلام کرده است در اجلاس همسایگان عراق شرکت خواهد کرد.
    درحالیکه آمریکا عنوان کرده است این حضور به معنی فرصتی برای مذاکره با ایران و یا سوریه نخواهد بود ایران نیز تاکید دارد باید ماهیت این اجلاس تحت عنوان همسایگان عراق محفوظ بماند. ارزیابی شما از این وضعیت چیست؟

معتقدم امکان مذاکره واشنگتن – تهران بر سر عراق را باید بطور کامل با مذاکره احتمالی دو طرف در خصوص برنامه هسته ای ایران تمیز داد. به بیان دیگر مذاکره دو طرف بر سر بحران عراق از زیر بنا و پتانسیل بسیار خوبی برخوردار است.

ایران و آمریکا از منافع مشترک بسیاری در عراق برخوردار هستند که برای دست یابی به آنها مذاکره نیازی بسیار ضروری است؛ اما اینکه چرا دو کشور در شرایط کنونی درباره این مهم اینگونه حرف می زنند باید دلایل آن را در تمایل آشکار دو طرف در حفظ وجهه توصیف کرد.

  • اما آمریکا هرگونه مذاکره با تهران را به پیش شرط تعلیق غنی سازی اورانیوم از جانب تهران منوط کرده است.

این پیش شرط اشتباه است. بارها اعلام کرده‌ام بحران هسته ای ایران تنها از طریق دیپلماسی و آن هم راهبرد توامان مشوق و تنبیه قابل حل و فصل است.

اما همانگونه که گفتم مذاکره دو کشور در مورد عراق با مذاکره در مورد برنامه‌هسته‌ای تفاوت دارد. آمریکا باید برای تثبیت اوضاع امنیتی در عراق با تهران مذاکره کند اما بدون هر گونه پیش شرطی.

  • فکر می کنید در کاخ سفید به اهمیت مذاکره با ایران و کمک ایران برای سرو سامان دادن به اوضاع امنیتی در عراق توجه کافی می شود؟

عده ای در واشنگتن همواره دیدگاهی تند و خصمانه علیه ایران و اقدامات این کشور دارند و تهران را بخشی از مشکل عراق می دانند و نه بخشی از راه حل.

اما در همین حال عده ای دیگر از جمله اعضای  مشاوره‌ای گروه مطالعاتی بیکر- همیلتون بر لزوم مذاکره و همکاری با ایران تاکید دارند.

اگرچه برخی در ایالات متحده بر این باورند که درصورت آغاز مذاکره ایران و ایالات متحده، واشنگتن از موضع قدرتمند‌تری برخوردار خواهد بود  اما عمیقا معتقدم ایران نیز کارت هایی  در اختیار دارد که می تواند حضور نظامی آمریکا در عراق را دچار مخاطره سازد.

  • نقطه آغاز مذاکره بین ایران و آمریکا را چگونه می بینید؟

هوشمندانه‌ترین نقطه شروع می‌تواند عراق باشد. به دستور کاری چند جانبه، چیزی بیش از آنچه در مورد افغانستان شاهد آن بودیم نیاز است. ایران نشان داده است در مذاکراتی اینگونه بسیار موثر عمل می کند. در مورد عراق نیز به چارچوبی شبیه این نیاز است.

کد خبر 17366

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز