گروه سیاسی: در حالی که مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ارائه گزارش دبیرکل آژانس به شورای امنیت درباره واکنش ایران به قطعنامه 1737 ظرف چهارشنبه و یا جمعه خبر می‌دهند، علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی سه‌شنبه با دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین دیدار می‌کند.

علی اصغر سلطانیه، سفیر ایران در آژانس در گفت‌وگو با ایرنا در وین تصریح کرد: لاریجانی سه‌شنبه اول اسفند، در رأس هیأتی به اتریش سفر خواهد کرد تا با البرادعی دیدار و درباره روند پرونده هسته‌ای ایران گفت‌وگو کند.

ایسنا نیز گزارش داد این دیدار به درخواست البرادعی برای گفت‌وگو درباره ایده‌ وی مبنی بر تعلیق همزمان تحریم‌ها و غنی‌سازی اورانیوم از سوی جامعه‌ بین‌المللی و ایران انجام می‌گیرد.

این مذاکره در حالی انجام می‌شود که چهارشنبه ضرب‌الاجل قطعنامه‌ 1737 شورای امنیت مبنی بر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در ایران به پایان می‌رسد و قرار است البرادعی درباره‌ پایبندی ایران به این قطعنامه به 15 عضو شورای امنیت و 35 عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌طور موازی گزارش دهد.

در این سفر لاریجانی علاوه بر دیدار با البرادعی با وزیر خارجه بلژیک نیز در وین ملاقات خواهد کرد.البرادعی همچنین قرار است درباره گزارش خود با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل که روز جمعه در وین‌خواهد بود، گفت‌وگو کند.

در همین حال یکی از مسئولین مطبوعاتی آژانس در گفت‌وگو با ایرنا در وین تأکید کرد: تلاش بر این است که گزارش تا فردا آماده شود اما چنانچه گزارش مذکور تا این زمان آماده نشود ارایه آن به روز جمعه موکول خواهد شد.

همچنین یک مقام در دفتر مارک گازدکی، سخنگو و مدیر بخش اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ضمن تصریح بر این‌که گزارش البرادعی فردا یا جمعه منتشر خواهد شد درباره این‌که آیا آژانس پیشنهاد جدیدی را برای حل برنامه هسته‌ای ایران از جمله طرح مربوط به سولانا دریافت کرده است، گفت: تاکنون هیچ اظهارنظری درباره ایران از جانب آژانس دریافت نشده است.

برخورد سرد با گزارش

در چنین شرایطی دیپلمات‌های سازمان ملل از احتمال برخورد سرد شورای امنیت با گزارش البرادعی خبر می‌دهند.

سخنگوی هیأت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در این رابطه گفت: احساس من این است که توقع زیادی از گزارش البرادعی در شورای امنیت وجود ندارد.

بنیامین چانگ همچنین گفت: تلاش‌های آمریکا در حال حاضر بر روی اطمینان از این امر متمرکز شده است که تحریم‌های قطعنامه 1737 به‌طور کامل اجرا شود. 

همچنین لی جونهوا، یکی از اعضای هیأت چین در سازمان ملل نیز گفت: واکنش ابتدایی به گزارش البرادعی بر عهده پایتخت‌ها خواهد بود.

مخالفت آلمان با تشدید تحریم‌ها

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان هم در گفت‌وگو با روزنامه هندلزبلات ضمن مخالفت با تشدید فشار تحریم‌ها بر ضد ایران تصریح کرد: دولت آلمان با هرگونه تشدید عجولانه تحریم‌ها‌ علیه ایران مخالف است، چراکه با دیپلماسی صبر در برابر ایران می‌توان به نتیجه رسید.

اشتاین مایر که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، افزود: آخرین قطعنامه شورای امنیت هیچ‌گونه مکانیزمی را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران در صورت عدم اجرای قطعنامه پیش‌بینی نکرده است.

کد خبر 16169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز