گروه سیاسی: دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: درجریان مذاکره با مقامات سوئیسی موضوع نقش‌آفرینی سوئیس درحل مسأله هسته‌ای ایران به‌عنوان کشوری که تمایل دارد نقشی تسهیل کننده درروند پرونده ایفا کندمدنظر قرارگرفت.

علی لاریجانی درگفتگو با واحد مرکزی خبر با اشاره به اینکه رایزنی‌های میان ایران و سوئیس درباره برنامه هسته‌ای کشورمان وجود داشته ‌است،گفت: سوئیس به‌عنوان یک کشور بی‌طرف علاقمند است نقشی تسهیل‌کننده در این زمینه داشته ‌باشد و آنچه با عنوان طرح سوئیس مطرح شده،بیشتر ناظر به همین نقش‌آفرینی سوئیس درجهت تسهیل امراست.

وی افزود: مقامات سوئیسی تلاش می‌کنند ضمن صحبت باطرف‌های ایرانی راه‌حل‌های ممکن را مورد بررسی قرار دهندودرگفتگوهای اخیر با مقامات این کشور قرار بر این شد که کارشان را ادامه دهند.

رئیس جمهور سوئیس در مذاکره با لاریجانی یادآوری کرد که سوییس حق همه‌ کشورها برای استفاده از انرژی هسته‌ای با اهداف صلح آمیز را به رسمیت می‌شناسد، اما هرگونه گسترش این فناوری را نخواهد پذیرفت.

حسینی: تعلیق پذیرفتنی نیست

درحالی که 2 روز پیش سخنگوی وزارت خارجه درنشست باخبرنگاران گفته‌بود که حتی تعلیق برنامه هسته‌ای هم درشرایط مذاکره قابل بررسی است، وی روز سه‌شنبه تأکیدکرد : موضوع تعلیق تحت هیچ شرایطی پذیرفتنی نیست.

حسینی خاطرنشان کرد : فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی‌ایران مسالمت آمیز و در چارچوب مقررات بین‌المللی و معاهده ان پی تی است و لذا موضوع تعلیق تحت هیچ شرایطی پذیرفتنی نیست.

برکناری شارلیه

سرپرست بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درارتباط با برنامه‌ هسته‌ای ایران پس از آن که تهران به آژانس اعلام کرده بود از ورود وی به کشور خودداری خواهدکرد، از مسئولیتش برکنار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از دیپلماتهای حاضردرآژانس کریس شارلیه، مسئول بلژیکی بازرسان پرونده‌ایران درآژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاریخ اول آوریل به بخش برزیل و آرژانتین در آژانس منتقل می‌شود. شارلیه هفته‌ گذشته‌ از این تصمیم آژانس مطلع شد.

اظهارات البرادعی

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با هشدار درباره عواقب خطرناک هرگونه حمله علیه ایران تاکید کرد که چنین اقدامی سبب یکپارچه شدن همه ایرانی ها درحمایت ازبرنامه هسته ای خود خواهد شد. 

به گزارش خبرگزاری مهر، البرادعی در جمع خبرنگاران در بروکسل گفت: من دلیلی نمی بینم که ایران و جامعه بین المللی با یکدیگر درباره توقف فعالیتهای غنی سازی طی مدت مذاکرات و تعلیق استفاده از تحریمها به توافق نرسند.

کد خبر 15701

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز