گروه سیاسی: دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: پیشنهاد البرادعی نکات خوبی داشت که راه را برای مذاکرات سازنده باز می‌کند.

علی لاریجانی پس از بازگشت از آفریقای جنوبی در حاشیه دیدار با سلیم الحص، نخست وزیر اسبق لبنان که مهر خبر آن را منتشر کرد با اشاره به مذاکرات خود با البرادعی در وین، گفت: البرادعی سه اصل خوب‌ را برای مذاکرات سازنده در نظر داشت و تلاش‌های وی، تلاش‌های بسیار خوبی است.

لاریجانی همچنین با اشاره به سفر خود به ایتالیا افزود: در ایتالیا نیز مذاکرات خوبی با نخست‌وزیر این کشور داشتم و رومانو پرودی ایده‌ای برای حل مسئله هسته‌ای داشتند که قرار شد، پیگیری شود.

همچنین وی در پاسخ به سؤال ایسنا مبنی بر این‌که آیا خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر مونیخ گفته است که دیگر در مذاکرات هسته‌ای ایران نقشی بر عهده نخواهد داشت، گفت: البته نه ‌به این ‌تعبیر، بلکه منظور وی این است که می‌توان شکل‌های دیگری از گفت‌وگو و تعامل را نیز دنبال کرد.

لاریجانی درباره طرح سوئیس و امکان عملی شدن این طرح تأکید کرد: طرح سوئیس هیچ ربطی به غنی‌سازی 4 درصدی ندارد و موضوع سوئیس صرفاً از این جهت مطرح شد که برخی کشورها تلاش داشتند با طرفین بحث مذاکره کنند تا شرایط برای ازسرگیری مذاکرات تسهیل شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره خبر راه‌اندازی 3000 سانتریفیوژ در 22 بهمن گفت: از ابتدا قرار نبود در این تاریخ در ارتباط با راه‌اندازی 3000 سانتریفیوژ اتفاق خاصی بیفتد و هیچ‌وقت چنین چیزی گفته نشده بود. ایران طبق برنامه‌ای که از پیش به آژانس داده است برنامه هسته‌ای خود را دنبال می‌کند.

مقایسه نادرست

در همین حال وزیر خارجه نیز در حاشیه همایش بین‌المللی «تحولات آمریکای لاتین؛ نقش و جایگاه آن در نظام بین‌الملل» درباره مقایسه برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی گفت: مقایسه فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران با مسئله هسته‌ای کره شمالی اشتباه است، چرا که این دو موضوع اصلاً قابل قیاس نیستند و غربی‌ها چون به لحاظ حقوقی نمی‌توانند به جهانیان اعلام کنند که ما با دستیابی ایران به این تکنولوژی مخالف هستیم چنین مباحثی را مطرح می‌کنند.

به گزارش مهر، منوچهر متکی افزود: ما در بحث فعالیتهای صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بسیار شفاف و روشن عمل می‌کنیم و برخی از طرح‌هایی را که ما برای رفع نگرانی‌ها ارائه می‌دهیم، تاکنون هیچ کشور تولید کننده سوختی در دنیا ارائه نداده است.

متکی همچنین با اشاره به درخواست کشورهای غربی برای توقف غنی‌سازی اورانیوم به عنوان مقوله غیرقابل قبول از جانب ایران، این خواست را درخواستی غیرحقوقی، نامشروع و مبتنی بر اراده و راهبرد غلط سیاسی دانست و تأکید کرد: ان‌شاءالله این درخواست هرگز محقق نخواهد شد.

کد خبر 16772

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز