گروه سیاسی: دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان امروز به چین رفت.

علی لاریجانی در سفر 2 روزه خود به چین با هوجین تائو رئیس‌جمهور این کشور دیدار و پیام رئیس‌جمهور کشورمان را به وی ابلاغ خواهد کرد. همچنین قرار است وی با همتای چینی خود و دیگر مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. انتظار می‌رود یکی از محورهای اصلی مورد بحث در این مذاکرات موضوع برنامه هسته‌ای جمهوری ‌اسلامی ایران باشد. در این دیدار هیأتی عالی‌رتبه نیز دبیر شورای عالی امنیت ملی را همراهی خواهد کرد.
 درخواست فرانسه از ایران
سفر علی لاریجانی به چین در حالی صورت می‌گیرد که تلاش کشورهای حامی تحریم ایران در شورای امنیت و به‌خصوص کشورهای اروپایی و آمریکا برای هرچه مؤثرتر جلوه دادن قطعنامه 1737 بر برنامه هسته‌ای ایران افزایش یافته است. 
به گزارش ایسنا روز گذشته فرانسه از ایران خواست به قعطنامه شورای امنیت احترام بگذارد. ژان باپتیست ماتی: سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در واکنش به مواضع مقامات جمهوری اسلامی ایران در خصوص قطعنامه تأکید کرد: این قطعنامه کاملاً قانونی و مطابق با منشور سازمان ملل است و هیچ‌کس نباید در این باره تردید داشته باشد. وی افزود: ما قصد نداریم هر بار که مقامات ایرانی در خصوص قطعنامه اظهار نظر می‌کردند با آنها وارد بحث شویم. ماتی همچنین خاطرنشان کرد پس از پایان مهلت 60 روزه و گزارش دبیرکل آژانس انرژی اتمی ارزیابی جدیدی از میزان پایبندی ایران به قطعنامه صورت خواهد پذیرفت و بر اساس این ارزیابی تصمیم‌گیری خواهد شد.
 گروه ویژه ایران در وزارت خارجه آمریکا
به نظر می‌رسد آمریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی برخورد با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا فراتر از شورای امنیت عمل کرده و وجهه این نهاد بین‌المللی را بیش از پیش خدشه‌دار سازد. در همین راستا روزنامه بوستون گلوب از تشکیل یک گروه کاری ویژه در وزارت خارجه این کشور برای مقابله با تهران و جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه خبر داده است.  به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک در این گروه که با نام «گروه سیاست و عملیات ایران و سوریه» فعالیت می‌کند، 6 نفر از مقامات کاخ سفید، پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا از جمله جیمز جفری، معاون وزیر خارجه، الیوت آبرامز مشاور امنیت ملی و الیزابت چنی دختر دیک چنی معاون جورج بوش حضور دارند. ایسنا نیز گزارش داد روزنامه آمریکایی بوستون گلوب مدعی شده‌ است یک گروه ویژه از مقامات آمریکایی تقریباً در یک سال گذشته به آرامی در حال هماهنگ کردن اقداماتی به منظور مقابله با تهدید در حال ظهور «ایرانی مسلح به سلاح هسته‌ای» بوده‌اند که از جمله این اقدامات توسعه قابلیت‌های نظامی متحدان عرب آمریکا از جمله عربستان، امارات و بحرین بوده است. این گروه همچنین وظیفه هماهنگ کردن اقداماتی از قبیل حمایت مخفیانه از اپوزیسیون ایران و بسیج مخالفت‌های بین‌المللی علیه ایران را بر عهده دارد.
 ادعای نیویورک تایمز و ابتکار جدید آمریکا
فارس به نقل از نیویورک تایمز گزارش داد، آمریکا آماده عملی کردن ابتکار جدید دیپلماتیک‌اش به اتفاق چند کشور اروپایی برای منزوی کردن اقتصادی ایران است. روزنامه نیویورک تایمز به نقل از استوارت لوی، معاون تروریسم و اطلاعات مالی وزیر خزانه‌داری آمریکا نوشت: طرح ما استفاده از زبان قطعنامه برای کمک به ترغیب کشورهای خارجی و نهادهای اقتصادی به قطع رابطه با شرکت‌ها و اشخاص مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران است.
 درخواست اسرائیل از دبیرکل  سازمان ملل
معاون نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز از دبیرکل جدید سازمان ملل درخواست کرد عضویت ایران در سازمان ملل را ابطال کند. به گزارش ایسنا وی در نامه‌ای به بان ‌کی مون از وی خواست به خاطر خودداری تهران از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، تحریم‌های سنگینی را بر ضد ایران اعمال کند.
آویگدور لیبرمن مدعی شد اسرائیل به‌تنهایی می‌تواند جلوی ایران بایستد، اما نمی‌خواهد مجبور به این کار شود!
کد خبر 12479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز