گروه سیاسی: این روزها خاورمیانه درحالی‌‌صحنه آمد و شد مقامات سیاسی کشورهای مختلف است که یک طرف بسیاری از این رفت وآمدها مقامات ایرانی هستندیا اینکه دردیدار دولتمردان کشورهای مختلف، بسیار بعیداست که ازایران سخنی به میان نیاید.

البته نکته قابل‌توجه درخلال سفرهای اخیر ردوبدل شدن پیام‌هایی است که محتوای آنها آشکار نمی‌شود.

درمیان مقامات ایرانی،مسافرت‌های دبیر شورای عالی امنیت ملی این روزها بیش ازدیگران است.

علی لاریجانی پس ازآنکه ازسفرهسته‌ای به چین بازگشت، دو روز پیش از سفر وزیر خارجه ایالات متحده راهی ریاض شد.

لاریجانی درسفر به عربستان سعودی با پادشاه این کشور دیداروپیام رئیس جمهوری را به وی ابلاغ کرد.

هرچند برخی رسانه‌های سعودی ازابلاغ پیام رهبر معظم انقلاب به ملک عبدالله توسط لاریجانی خبردادند اما برخی مقامات مسئول در وزارت خارجه این خبر را تکذیب نمودند.

به نقل از دیپلمات‌های سعودی، لاریجانی در دیدار باپادشاه عربستان اطمینان داد که برنامه هسته‌ای ایران دارای اهداف صلح آمیز است.

وی همچنین تأکید نمود چنانچه اعمال فشارها علیه ایران درخصوص برنامه هسته‌ای آن ادامه یابد، ایران از ان.پی.تی خارج نخواهد شد اما سطح همکاری‌هایش‌باآژانس‌را تغییرخواهد داد.

لاریجانی پس ازآنکه سومین سفرخود به عربستان درسال جاری را به پایان برد، روزگذشته وارد دمشق شد.به گزارش منابع خبری، وی درجریان دیدار با بشار اسد پس ازآنکه پیام رئیس جمهوری را به وی ابلاغ کرد، گفت: اختلافات میان شیعه و سنی در جهان اسلام یک جریان وارداتی از آمریکاست و از طریق آن، اهداف دیگری دنبال می‌شود.

لاریجانی و اسد همچنین بر ضرورت کمک همسایگان عراق به ایجاد ثبات و امنیت در این کشور و همزیستی مسالمت آمیز میان تمام طوایف آن تاکید ورزیدند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دمشق همچنین با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار و درمورد مسایل مربوط به ‌روابط دوجانبه‌ و منطقه‌ای بویژه بحران عراق، فلسطین و لبنان باوی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

اما جدای از سفرهای علی لاریجانی، جمهوری اسلامی‌ایران این روزها میزبان مقامات کشورهای مختلف منطقه است.

وزیردفاع سودان هفته گذشته در حالی به تهران آمدکه وی نیز حامل پیام رئیس جمهور کشورش برای احمدی‌نژاد بود.

عبدالرحیم محمد‌حسین درطول اقامت 4 روزه خود در ایران، علاوه بر دیدار با رئیس جمهوری با رئیس مجلس شورای اسلامی‌و‌وزیردفاع ایران نیز دیدارکرد.

وزیر دفاع کشورمان درجریان گفتگو باوزیر دفاع سودان گفت: اگر کوچکترین حرکتی از سوی رژیم صهیونیستی علیه تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ‌ایران انجام شود، این رژیم پشیمان خواهد شد.

محمد نجار،وزیر دفاع جمهوری اسلامی‌ایران پس از وزیر دفاع سودان میزبان لئونید مالتسف، وزیردفاع بلاروس بود.

هرچند مالتسف حامل پیام محرمانه‌ای ازجانب رئیس جمهور کشورش برای احمدی نژاد نبود، اما وی نیز با رئیس جمهور ایران دیدار کرد. وزیردفاع بلاروس همچنین‌با فرمانده سپاه پاسداران ملاقات کرد.

دراین دیدار سردار صفوی با تاکید بر دیدگاه‌های مشترک سیاسی با جمهوری بلاروس در مسایل منطقه‌ای گفت: اساس روابط ایران - ‌بلاروس بر پایه صلح و امنیت منطقه‌ای است و جمهوری اسلامی‌ایران و جمهوری بلاروس بر اساس منافع و تهدیدات مشترک می‌توانند همکاری‌های خوبی داشته باشند.

2 روز قبل نیز وزیرخارجه قطر به ایران آمد. شیخ حمدبن‌جاسم آل‌ثانی روزگذشته در دیدار با رئیس جمهوری پیام محرمانه امیرقطر رابه احمدی نژاد تسلیم‌کرد.

البته وی پیش از دیدار با احمدی نژاد درجریان کنفرانس خبری مشترک با منوچهرمتکی با وجود اینکه تأکید کرد نماینده آمریکا نیست، اماحضور نیروهای آمریکایی را درمنطقه لازم دانست.

همچنین روزگذشته درحالی که چند ساعت از بازگشت علی لاریجانی از دمشق ‌نمی‌گذشت، وزیر خارجه سوریه وارد تهران شد تا پیام بشار اسد رئیس جمهور سوریه را به احمدی‌نژاد تحویل دهد.

منوچهر متکی در کنفرانس خبری مشترک با ولید‌المعلم گفت: طی نامه‌ای به 14 عضو شورای امنیت مراتب گله‌مندی و اعتراض ایران را همراه با تبیین مواضعمان درخصوص برنامه‌ هسته‌ای به آنها اعلام کرده‌ایم.

کد خبر 14003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز