چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

گروه سیاسی: سه هفته به پایان مهلت شورای امنیت برای اعلام رسمی توقف غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران مانده است.

 در کنار التهاباتی که در همین رابطه در محافل خبری و سیاسی ایجاد شده است برخی تفسیرهای مقامات امریکایی نیز به صورتی ضد و نقیض مطرح می شوند.

از جمله وین وایت کارشناس «موسسه خاورمیانه» و معاون پیشین رئیس بخش اطلاعات و تجسس و بررسی خاورمیانه در وزارت امور خارجه آمریکا که از وجود طرحی عملیاتی خبر داده و گفته است: حمله به ایران در صورت وقوع، محدود به تاسیسات اتمی نخواهد بود. البته وی تاکید کرده است که در صورت وقوع حمله ثبات منطقه خلیج فارس به شدت به مخاطره خواهد افتاد.


ایران تا روز 13 فوریه سال جاری میلادی (24 بهمن)  فرصت دارد تا به قطعنامه 1737 شورای امنیت سازمان ملل پاسخ دهد. این قطعنامه از ایران می‌خواهد که بدون شرط، غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.


روزجمعه تام کیسی، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ایران برای مبارزه‌طلبی و سختی‌اش در زمینه مساله هسته‌ای هزینه پرداخت خواهد کرد.
سفر دوره‌ای کاندولیزا رایس و باب گیتس به خاورمیانه و دیدار با رهبران کشورهای عرب منطقه هم، نگرانی‌های زیادی را درمحافل سیاسی ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد که این دیدارها در مسیر طراحی آنچه وزارت خارجه امریکا  پرداخت هزینه بیشتر ازسوی تهران نامیده، قرار داشته است.


مقامات آمریکایی و به خصوص رایس طی روزهای گذشته حمله نظامی به ایران را منتفی اعلام کرده‌اند، رابرت گیتس هم روز پنج‌شنبه در منامه پایتخت بحرین  احتمال اقدام نظامی علیه ایران را کم دانسته و در عین حال گفته که زمان برای تماس‌های دیپلماتیک با ایران مناسب نیست:«در واقع، درحال حاضر چیزی وجود ندارد که ایرانیان ازما بخواهند و بنابراین در هر گفت‌وگویی ما باید التماس ایران را بکنیم.»


وزیر دفاع آمریکا به امیرها ی کشورهای عربی گفته است که آمریکا از تعهد خودش برای دفاع از کشورهای سنی عربی منطقه عقب‌نشینی نمی‌کند.


وزیر دفاع آمریکا در نشست خود با عبدالله پادشاه عربستان سعودی در ساعات پایانی روز چهارشنبه گذشته،  ازعراق به عنوان خاکریزی دربرابر تهران نام برد. همزمان کیث وینستنلی فرمانده دوم نیروهای دریایی ائتلاف درمنطقه گفته است که اعزام دومین ناو هواپیما برآمریکا به منطقه، اگر چه برای مرعوب کردن ایران نیست، اما پیامی جدی برای تهران دارد.


تحولات در آرایش نیروهای نظامی امریکا  در منطقه درحالی وارد فاز جدیدی می‌شود که محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلح نظام و فرمانده سابق سپاه نیز از جدی بودن برنامه آمریکا برای برخورد نظامی سخن گفته است. او در گفت‌وگوی ویژه خبری با شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی گفته است:«آمریکا از شش ماه پیش وارد فاز برخورد جدی با ایران شده است و احتمالا تا دو ماه آینده شاهد نشانه‌های آغاز این برخورد خواهیم بود.»

 
سایت بازتاب هم به نقل از رضایی آورده است:«از اوایل تابستان، آمریکایی‌ها دور جدید برخورد با ایران را آغاز کردند که در این دوره به تعبیر صدام، «استراتژی جوجه‌تیغی» را علیه جمهوری اسلامی استفاده کردند و به جای رویارویی مستقیم با ایران، مانند یک جوجه تیغی که در درگیری با مار، به دم مار حمله می‌کند، سعی کردند دنباله نفوذ ایران در منطقه را هدف بگیرند و با حمله به لبنان در تابستان و اقدامات گسترده در عراق در زمستان، سعی کردند نفوذ ایران در این دو بخش مهم خاورمیانه را کاهش دهند و همزمان مقدمات برخورد جدی با ایران را آغاز کردند که قطعنامه نخست شورای امنیت در مرداد و قطعنامه تحریم در دی‌ماه در این راستا به شمار می‌رود.

 البته با توجه به ناکامی آمریکا در لبنان، اگر مذاکرات لاریجانی- سولانا به نتیجه می‌رسید و قطعنامه تحریم تصویب نمی‌شد، دور دوم رویارویی ایران و آمریکا نیز به سود جمهوری اسلامی خاتمه پیدا می‌کرد، اما این فرصت گذشت.»


از سوی دیگر، لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، امکان هرگونه حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی را رد کرده و گفت:«دشمنان ما، قدرت چنین اقدامی را ندارند.»


علی لاریجانی، جمعه شب، در پایان سفر خود به قم و دیدار با علما و مراجع عظام تقلید، در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود:«دشمنان، برای عقب راندن ایران از موضع اصولیاش بویژه در موضوع استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای، جنگهای روانی به راه انداخته‌اند.» وی با این حال تاکید کرد:«نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، برای رویارویی با هر نوع تهدید احتمالی دشمنان، آمادگی کامل دارند.»

کد خبر 14146

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز