گروه سیاسی: روز شنبه خبرگزاری‌های خارجی خبر دادند که در پی استنکاف ایران از توقف فعالیت‌های هسته‌ای خود، اعضای شورای امنیت سازمان ملل، به اتفاق آرا به قطعنامه تحریم ایران رأی مثبت دادند.

پیش از تصویب این قطعنامه اروپایی‌ها به دلیل مخالفت‌های روسیه و چین تغییراتی را در پیش‌نویس اولیه اعمال و آن را تعدیل کردند. ازجمله موارد تعدیل که عمدتاً با هدف جلب نظر روسیه و چین و جلوگیری از وتوی قطعنامه صورت گرفت ، مستثنی کردن نیروگاه اتمی بوشهر از تحریم‌های وضع شده و همچنین حذف ممنوعیت سفر مقامات ایرانی به خارج از کشور به درخواست روسیه بوده است.  روزهای اول این هفته به اظهار نظر مقامات جهانی و مسئولین ایرانی در خصوص این قطعنامه اختصاص داشت.

پس از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در سازمان ملل ، خبرگزاری‌های جهان در پی کسب نظر سیاستمداران و بویژه مقامات کشورهای اروپایی برآمدند.
روزنامه «ساندی تایمز» چاپ انگلیس نوشت: هرچند ایران با وجود تصویب قطعنامه تحریم قصد ادامه فعالیت اتمی خود را دارد، اما این کشور باید بداند که دور دیگری از فشارهای اقتصادی از سوی آمریکا و متحدانش در راه است.


این روزنامه افزود: «وولف» سفیر آمریکا در سازمان ملل در حال تلاش برای تشویق کشورهای مرتبط با ایران است تا بتواند آنها را به اتخاذ تحریم‌های مستقل علیه این کشور دعوت کند.


روزنامه صهیونیستی «معاریو» نیز در این رابطه مدعی شده بود، ایران تهدید کرده بود که در صورت تصویب قطعنامه علیه این کشور، از NPT خارج خواهد شد و حتی ممکن است با بستن تنگه هرمز که عبور کشتی‌های نفتکش از آن، 20 درصد از نفت مورد نیاز دنیا را تأمین  می‌کند، قیمت جهانی نفت را افزایش دهد و هم اکنون این 2 احتمال وجود دارد.
البته یک دیپلمات اروپایی که نامش فاش نشده است، در مصاحبه با «اشپیگل» چاپ آلمان، این دو احتمال روزنامه اسرائیلی معاریو را رد کرد.


«نیکلاس برنز»، دیپلمات درجه سه وزارت امور خارجه آمریکا نیز در گفت وگو با شبکه خبری «آسیانیوز» گفت: کاری که ما کردیم، هدیه سال نو میلادی به مردم جهان بود و در صورت متوقف نشدن فعالیت اتمی ایران، دامنه تحریم‌ها را نیز گسترش خواهیم داد.
«ویتالی چورکین» سفیر روسیه در سازمان ملل نیز در مصاحبه با روزنامه «مسکوتایمز» گفت: ما برای مذاکره ایران و پنج قدرت دیگر در شورای امنیت به منظور رسیدن به نقطه‌ای امیدوار کننده تمام تلاش خود را کردیم اما متأسفانه موفقیتی کسب نکردیم.


«لیو جیان چائو» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در مورد قطعنامه مصوب علیه ایران به سایت اختصاصی این وزارتخانه گفت: با وجود اینکه به قطعنامه ایران رأی مثبت دادیم، اما معتقدیم که تحریم راه حل مناسبی نیست و به جای آن باید از مذاکره استفاده کرد.
چین بعد از عربستان سعودی و آنگولا، برای تهیه نفت مورد نیاز خود به ایران نیاز مبرم دارد و مقامات این کشور بعد از شرکت در رأی گیری برای تصویب قطعنامه تحریم علیه کشورمان و ارائه رأی مثبت، در باره نفت کشورشان نیز دچار نگرانی شده‌اند.


آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز در مصاحبه با روزنامه «برلین مورگن پست» چاپ این کشور گفت: هنوز برای ایران فرصت هست و راه برگشت وجود دارد، اما در عین حال باید به این نکته نیز اشراف داشته باشد که هم پیمانان تجاری این کشور هم به خواسته اروپا و آمریکا رأی مثبت داده‌اند.


«فیلیپ دوست بلازی» وزیر امور خارجه فرانسه، در‌باره قطعنامه تحریم ایران به روزنامه «کونکسیون» گفت: به ایران توصیه می‌کنیم که به میز مذاکره بازگردد، زیرا تصویب قطعنامه تحریم این کشور، پیامی واضح برای مخالفت با فعالیت اتمی آنها بود و در صورتی که غنی‌سازی اورانیوم ادامه یابد، مردم و دولت آنها نیز منزوی خواهند شد.«جونز پاری» سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد در گفت وگو با روزنامه «گاردین» اظهار داشت: کاری که از دست ما برمی‌آمد انجام شد و حالا نوبت ایران است که راه خود را انتخاب کند. و اما در این میان نظرات نمایندگان سیاسی دو کشور آمریکا و روسیه از اهمیت بیشتری برخوردار است.


قطعنامه، مجوز استفاده از زور نیست
نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: قطعنامه مصوب شورای امنیت علیه ایران ، ناظر به استفاده از زور نیست و چنین مجوزی را به هیچ کس نمی‌دهد.


به گزارش رویترز«ویتالی چرکین» افزود: از نظر روسیه این قطعنامه صرفا پیامی جدی به ایران است تا  به همکاری درست با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بپردازد و به سؤالات مطرح شده درباره برنامه‌های هسته‌ای‌اش پاسخ دهد.درهمین حال «آلجاندرو ولف» سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل نیز با اشاره به تصویب قطعنامه علیه ایران  گفت‌: اگر آنها به درخواست‌های شورای امنیت توجه کنند تحریمی در کار نخواهد بود و انتظار ما نیز همین است‌.


وی تهدید کرد:اگر ایران چنین نکند شورای امنیت اقدامات شدیدتری را علیه این کشور تدارک خواهد دید.
 در این میان مسئولین سیاسی جمهوری اسلامی ایران نیز به اظهار نظر در این زمینه پرداختند.


واکنش احمدی نژاد
احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح یکشنبه  سوم دی ماه در اولین جشنواره‌ ملی و دوسالانه‌
 «کارآفرینان برتر شاهد و ایثارگر سراسر کشور»خطاب به کشورهای غربی گفت: برای شما متأسفیم که فرصت دوستی با ملت ایران را از دست داده‌اید، خود خوب می‌دانید که نمی‌توانید کوچک‌ترین آسیبی به ملت ایران برسانید.


رئیس‌جمهوری با بیان این که آنها می‌خواهند چیزهایی را که به دست آوردیم از ما بگیرند، تصریح کرد: می‌بینید چیزی را که ما خودمان به دست آورده‌ایم می‌خواهند بگیرند، آیا آنها چیزی به ما می‌دهند؟ ما از ابتدا نیز تحریم بودیم و دانشمندان ما توانستند به این مقدار از توسعه‌ علمی دست پیدا کنند، ولی می‌خواهند این پیشرفت و توسعه را از ما بگیرند.وی افزود: امروز، روزی است که جوانان و ایثارگران همانطور که در دفاع مقدس خواسته‌های آنها را بر زمین زدند باید ایران عزیز را بسازند و به همت شما ایران ساخته خواهد شد.


احمدی‌نژاد با بیان این که روشن است نظام سلطه نمی‌خواهد پیشرفت یک ملت مستقل را ببیند، خاطرنشان کرد: زمان این که خود را پشت نقاب مخالفت با بمب اتم، ‌حقوق بشر و آزادی پنهان کنند، دیگر گذشته است. رئیس‌جمهور تصریح کرد: عده‌ای را 60 سال قبل به منطقه‌ ما آوردند در حالی که با پررویی می‌گویند ما بمب اتم داریم و همین کشورهای سلطه لبخند می‌زنند، فکر می‌کنند با این کاغذپراکنی‌ها می‌توانند جلوی ما را بگیرند.


پاسخ وزارت خارجه
در پی تصویب قطعنامه تحریم ایران توسط شورای امنیت ، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه ای ،این اقدام را خارج از چارچوب وظایف شورای امنیت و بر خلاف مقررات صریح منشور ملل متحد دانست‌.


در بیانیه وزارت خارجه  آمده است: اینگونه اقدامات سیاسی و غیر حقوقی شورای امنیت نمی‌تواند حقوق حقه و مسلم کشور‌ها را محدود و یا در اجرا و اعمال آنها مانع تراشی کند، بلکه صرفاً بی اعتبار شدن تصمیمات شورای امنیت را در پی خواهد داشت‌.

 
در این بیانیه با اشاره به آپارتاید هسته‌ای و نیز رویکرد دوگانه شورای امنیت در قبال وجود سلاح‌های اتمی در اسراییل و فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران تصریح شده است: مردم ایران سرنوشت خود را به تصمیمات بی اعتبار شورای امنیت نسپرده و پس از این هم نخواهند سپرد.

وزارت خارجه همچنین تصریح کرده است: قطعنامه جدید شورای امنیت نه تنها نمی‌تواند مانعی بر سر راه پیشرفت هسته‌ای ایران باشد ، بلکه ملت ایران با تکیه بر توان ملی و در چارچوب احقاق حقوق مسلم خود ، مطابق معاهده NPT برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود را ادامه خواهد داد و به ویژه عملیاتی کردن مرحله راه‌اندازی واحد 3000 سانتریفیوژ در نطنز را در اجرای ادامه فعالیت‌های تحقیقاتی صلح آمیز خود تحت نظارت آژانس،آغاز و با جدیت پیگیری و اجرا خواهد کرد.


اظهارات سفیر ایران
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل هم روز شنبه 2دی (بیست‌و سوم دسامبر 2006) درباره مسائل هسته‌ای کشورمان و قطعنامه شورای امنیت سخنرانی کرد.


وی در سخنان خود گفت:«آقای رئیس ،امروز روز غم‌انگیزی برای رژیم عدم اشاعه است‌، تنها چند روز قبل نخست وزیر رژیم اسرائیل سلاح‌های هسته‌ای این رژیم را به رخ‌ جهانیان کشید با وجود این ،شورای امنیت نه تنها به این تهدید جدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی و رژیم عدم اشاعه توجه نکرد ،حتی در برابر آن خم به ابرو نیاورد بلکه به جای آن تحریم‌هایی را بر یک عضو معاهده منع اشاعه اعمال می‌کند.

عضوی که برخلاف اسرائیل هرگز هیچ عضوی از سازمان ملل متحد را تهدید نکرده و علیه هیچ کشوری نیز متوسل به زور نشده است. این اقدام همچنین یادآور بی‌تفاوتی شورای امنیت در برخورد با کودتای نظامی که توسط دو عضو دائم شورا در ایران صورت گرفت و دیکتاتوری را به ایران بازگرداند، است به علاوه اقدام امروز شورای امنیت زنده کننده خاطرات زمانی‌است که شورای امنیت اشغال گسترده ایران توسط رژیم سابق عراق ‌را تهدید علیه صلح ندانست.


تعجب‌آور است که کدام قصد ایران، یا کدام نگرانی اشاعه‌ای‌ سبب شده تا بانیان اصلی قطعنامه، امروز ایران‌را در بیست وهفت سال گذشته از خرید هواپیماهای غیرنظامی یا قطعات یدکی آن ‌محروم کرده  و در‌نتیجه، موجب به خطر افتادن ایمنی  جان مردم عادی ایران شوند؛  مردمی که ‌بانیان قطعنامه این روزها به نحوی مزورانه سنگ آنها را بر سینه می‌زنند. بگذارید بگویم که این تلا‌ش آنها نیز خریداری نخواهد داشت.


گزارش مذکور به نحو خطرناکی گمراه‌کننده است و نشان می‌دهد برخی جنگ‌افروزان تا کجا پیش می‌روند. این گزارش به حدی گمراه‌کننده و بی‌اساس بود که آژانس
بین‌المللی انرژی اتمی را ناگزیر کرد تا اتهامات مطروحه در آن علیه ایران را شدیداً به چالش بکشد.»

کد خبر 11768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز