گروه سیاسی: نماینده دایم ایران در سازمان‌ملل متحد تاکید کرد: ‌نه تعلیق و نه تحریم نمی‌تواند هدف غرب درجهت جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای را برآورده کند، چراکه ایران هم‌اکنون به تنهایی درحال توسعه فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز خود است.

محمدجواد ظریف در یادداشتی که در شماره روزنامه لس‌آنجلس تایمز به چاپ رسیده و ایسنا خبر آن‌را منتشر کرده است ضمن اشاره به این‌که در 3 سال گذشته، آمریکاو کشورهای اروپایی جز اینکه بر تعلیق نامحدود فعالیت های هسته ای ایران اصرار کردند و هیچگونه راه‌حل درازمدتی ارایه ندادند تصریح کرده است برخلاف آنها، ایران گزینه‌های خوبی ارایه داده که تضمین می‌کند فعالیت‌‌های هسته‌ای آن همچنان صلح‌آمیز باقی خواهد ماند. وی در ادامه به تشریح این گزینه‌ها پرداخته است.

وی در ادامه و در مقام اشاره به علت اصلی تعجیل شورای امنیت برای صدور قطعنامه ضدایرانی آورده است: باتوجه به اینکه هیچگونه تهدید قریب‌الوقوعی از جانب ایران وجود نداشت، علت اصلی دیدار اعضای شورای امنیت قبل از آغاز سال نو میلادی این بود که قبل از رسیدن اعضای جدید در آغاز سال نو میلادی، کشورهای غربی از ترکیب مطلوب و مساعد شورای امنیت سوءاستفاده کرده و تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کنند.

درهمین‌حال، ایسنا به نقل از یکی از اعضای کمیته تجدیدنظر در روابط با آژانس خبر داد این کمیته قصد دارد بدون نقض مقررات آژانس، موضوع تجدید نظر دولت در روابط با این نهاد را عملی سازد.

تلاش برای تحریم قرارداد نفتی ایران و چین
درحالی که روز گذشته وزیر خارجه چین تاکید کرد که سیاست کشورش در سال آینده در‌قبال برنامه هسته‌ای ایران تغییر نخواهد کرد، خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از نمایندگان کنگره آمریکا خبر داد: کنگره آمریکا قرارداد 16  میلیارد  دلاری  چین و ایران را به‌منظور بررسی اینکه آیا تحریم‌های آمریکا باید بر ضد شرکت چینی طرف این قرارداد اعمال شود یا خیر، مورد توجه قرارداده است.

تام لانتوس افزود: کنگره اخیراً مصوبه تحریم‌ها علیه ایران را گسترده‌تر کرده و باید به چین اخطار داده شود که اجرای این قرارداد ممکن است مجازات‌های سنگینی را برایش به دنبال داشته باشد.

روسیه: راه مذاکره  باز است
نماینده روسیه در سازمان‌ملل اظهار امیدواری کرد تهران برای جلب اعتماد جامعه جهانی نسبت به برنامه هسته‌ای خود، تدابیر مناسب را اتخاذ نماید. ویتالی چورکین با تاکید بر اینکه طبق قطعنامه 1737 همه اموری که به موارد ممنوعه درمورد برنامه هسته‌ای ایران مرتبط نیست می‌تواند آزادانه ادامه داشته باشد، گفت: این تصمیم، همچنین درها را برای ازسرگیری مذاکرات با ایران پس از اجرای درخواست‌های تعیین شده از سوی این کشور، باز گذاشته است.

مذاکره بوش و مرکل درباره ایران
خبرگزاری فرانسه گزارش داد: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هفته جاری در سفر به واشنگتن با جورج بوش رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو خواهد کرد.

معاون امور مطبوعاتی کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای ضمن متهم‌کردن ایران به تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای اعلام کرد که بوش و مرکل در ضیافت شام کاخ سفید موضوع جلوگیری از توسعه قابلیت تولید سلاح هسته‌ای در ایران را بررسی خواهند کرد.

کد خبر 12222

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز