چهارشنبه ۶ دی ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

دکتر حمیدرضا آصفی: مصوبه غیرحقوقی شورای امنیت سازمان ملل متحد در تعارض کامل با NPT و مقررات بین‌المللی با وجود دارابودن حق داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و با فشار آمریکا علیه ایران تصویب شد.

این قطعنامه دو هدف را دنبال می‌کرد. یکی این‌که ایران فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را به حالت تعلیق درآورد که با این هدف، حق مشروع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر استفاده از این فناوری عملا از میان می‌رود.
هدف دوم ایجاد یک جو روانی در کشور بود. لذا باید با این دو محور مقابله و پاسخ مناسبی به آن داده می‌شد. بر این اساس مجلس شورای اسلامی در حمایت از دولت در جلسه روز گذشته خود با رأی قاطع طرحی را تصویب کرد که طی آن دولت مکلف شد تا ضمن تسریع در بهره‌برداری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای، کلیه دستگاه‌های اجرایی را ملزم کند تا با جدیت ظرفیت‌هایی که برای غنی‌سازی و افزایش و توسعه آن وجود دارد، پیگیری نماید. این طرح که با اکثریت قاطع نمایندگان مجلس به تصویب رسیده است، دست دولت را باز کرده و کمک می‌کند که آژانس هم در حرکاتش به اقتضای تحولاتی که پیش می‌آید، تصمیم بگیرد و اعمال نظر کند.
 از سوی دیگر این اقدام مجلس حامل پیام روشنی به شورای امنیت سازمان ملل و به‌ویژه آمریکا و هم‌پیمانان آن است که بدانند با زبان زور و تهدید نمی‌توان با جمهوری اسلامی ایران سخن گفت. همچنین باید نکاتی را در نظر قرارداد. در شرایط کنونی که این قطعنامه فاقد کمترین اثر بوده و بیشتر با اهداف سیاسی و برای تحت فشار قراردادن ایران صادر شده لازم است مسئولان با تدبیر و با به‌کارگیری تمامی ظرفیت‌ها، ضمن روشنگری افکار عمومی جهان با اقدامات خصمانه بانیان تصویب این قطعنامه مقابله کنند.
 نکته آخر هم که نباید آن‌را نادیده گرفت این است که شورای امنیت با چنین اقدامی عملا یک نهاد بین‌المللی نظیر آژانس انرژی اتمی را تضعیف کرد. شورای امنیت که می‌بایست برحسب وظیفه ضامن امنیت و ثبات جهانی باشد با این اقدام خود به عاملی برای بی‌ثباتی و تضعیف نهادهای بین‌المللی تبدیل شده که این امر آثار و عواقب سوئی درپی خواهد داشت.
کد خبر 12035

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز