رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلا‌می ایران تأکید کرد: حل مسایل مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران از طریق مذاکره قابل حل است.

به گزارش واحد مرکزی خبر از پرتوریا تابو امبکی و علی لا‌ریجانی دراین دیدار که عصر روز یکشنبه ششم بهمن، در پرتوریا برگزار شد، بر ضرورت ادامه گفتگوها به عنوان منطقی‌ترین راه حل پایان دادن به‌مسائل مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران با در نظر گرفتن حقوق ایران بر اساس معاهدات بین‌المللی تأکید کردند.

لا‌ریجانی و امبکی همچنین آخرین تحولا‌ت عراق، افغانستان و فلسطین را بررسی کردند.

دو طرف در این دیدار خواستار افزایش همکاری‌های تهران و پرتوریا در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی به ویژه در بخش انرژی شدند.

آفریقای جنوبی که از تصمیم قطعی خود برای احداث دومین نیروگاه هسته‌ای خبر داده، اعلا‌م کرده‌است در نظر دارد برای تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های خود به بررسی طرح انجام غنی‌سازی اورانیوم بپردازد.

این کشور هم اکنون سوخت هسته‌ای مورد نیاز خود را از فرانسه وارد می کند.

لا‌ریجانی در بدو ورود به آفریقای جنوبی در فرودگاه بین‌المللی ژوهانسبورگ گفته بود اختلا‌ف با غرب بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلا‌می ایران با اعمال فشار حل نخواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با تأکید بر ماهیت سیاسی مسئله هسته‌ای ایران گفت: ایران مایل است نگرانی‌های موجود درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای را از طریق مذاکره رفع کند.

آفریقای جنوبی که از نخستین روز سال جاری میلا‌دی به جمع اعضای غیر دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد پیوسته است، در چند روز آینده ریاست دوره‌ای این شورا را برای ماه مارس بر عهده خواهد گرفت.

رایزنی‌های سیاسی ایران و آفریقای جنوبی با توجه به مواضع مثبت این کشور در قبال پرونده هسته‌ای ایران و همچنین ریاست‌دوره‌ای شورای امنیت با اهمیت ارزیابی شده‌است.

کد خبر 16654

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز