همشهری آنلاین: وزیر امورخارجه ایران سه شنبه در یک کنفرانس خبری با وزیر امورخارجه افغانستان در تهران به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت.

منوچهر متکی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دادفر رنگین اسپنتا وزیر امور خارجه افغانستان در تهران با اشاره به مذاکرات خود با دبیرکل سازمان ملل در حاشیه اجلاس سران اتحادیه عرب در ریاض گفت:در مذاکرات خود با دبیرکل سازمان ملل که بیش از یک و نیم ساعت به طول انجامید تأکید کردیم که مشروط کردن مذاکرات هسته یی ایران به تعلیق چه برای شروع و چه نتیجه آن بی نتیجه است.

آقای متکی خاطر نشان کرد:تعلیق موضوعی است که ما از آن عبور کرده ایم و فکر می کنیم طرف های مقابل نیز باید در فضای واقعیات جدید حرکت کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد:چنانچه آنها حرف جدید برای گفت و گو دارند،ما همواره اعلام کرده ایم که برای مذاکره جامع و بودن پیش شرط آماده هستیم.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت:مذاکرات ایران با گروه 1+5 در مورد فعالیت های صلح آمیز هسته یی باید جامع، جدی،هدفمند و برای نیل به راه حلی جامع باشد.

به گزارش سایت وزارت امور خارجه خبرنگاری با اشاره به سفر قائم مقام وزیر کشور به روسیه در خصوص ممنوعیت سفر مقام های ایرانی به کشورهای خارجی بر اساس قطعنامه اخیر شورای امنیت سؤال کرد و آقای متکی در پاسخ گفت:این قطعنامه ممنوعیت سفر مقامات ایرانی را اعلام نکرده و سفر مقامات جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور به صورت کاملاً شفاف ادامه خواهد داشت و سفر آقای ذوالقدر در همین راستا انجام شد.

از وزیر امور خارجه همچنین در خصوص برگزاری اجلاس امنیت آتی عراق در کشور مصر و موضع ایران درباره این اجلاس سؤال شد و آقای متکی در پاسخ گفت:اخیراً مطرح شد که بنا دارند این اجلاس را به صورت گسترده تری برگزار کنند ، اما این بر خلاف توافق های قبلی است و ترجیح ما برگزاری این اجلاس در حد وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق به علاوه مصر و بحرین است و از نظر محل برگزاری این اجلاس نیز ترجیح به برگزاری آن در عراق است.

متکی تأکید کرد:برگزاری اجلاس آتی وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق در بغداد مصوبه اجلاس تهران بود.

در نیویورک تأکید شد که اولویت برگزاری این اجلاس در بغداد باشد.

وزیر امورخارجه کشورمان تأکید کرد : برگزاری این اجلاس در بغداد می تواند بیش از مکان های دیگر پیام دیگر خواهد داشت.

متکی همچنین در ادامه بر گسترش روابط دوجانبه با افغانستان تأکید کرد و گفت : در مذاکرات مفصلی که با همتای افغانی خود داشتیم تصمیم گرفتیم در حوزه اقتصادی مناسبات را به دو برابر ارتقا دهیم و سطح مناسبات اقتصادی را از 500 میلیون دلار به یک میلیارد دلار افزایش دهیم.

وی افزود : در این مذاکرات آخرین تحولات سیاسی افغانستان را بررسی کردیم و امیدواریم روابط دو کشور در سال جاری شتاب بیشتری داشته باشد.

آقای متکی ادامه داد : در پاسخ به سفر سال گذشته حامد کرزای رییس جمهوری افغانستان به تهران ، جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری کشورمان در آینده ای نزدیک به این کشور سفر خواهد کرد.

کد خبر 19273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز