همشهری آنلاین: شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد، یک نماینده از ایران قصد دارد با پنج دیپلمات ربوده شده در شهر اربیل در شمال عراق دیدار کند.

العالم به جزئیات بیشتری از این موضوع اشاره نکرد.

نظامیان امریکایی حدود دو ماه است به صورت غیر قانونی و بدون اجازه دولت منطقه کردستان عراق وارد دفتر کنسولگری جمهوری اسلا‌می ایران در شهر اربیل شده و پنج دیپلمات این دفتر را بازداشت و با خود به مکان نامعلومی بردند.[سابقه موضوع]

نظامیان امریکایی از آن زمان تاکنون درباره محل نگهداری دیپلمات‌های ایرانی و وضعیت آنها توضیحی ارائه نکرده‌اند.

سفارت جمهوری اسلا‌می ایران از طریق دولت و مقامات عراقی و اشرف قاضی نماینده سازمان ملل در عراق این قضیه را پیگیری کرده‌است و گزارش‌ها حاکی‌است که نیروهای آمریکا اخیراً در برابر این فشارها تمکین کرده‌اند.

مخالفت نیروهای آمریکایی در دو ماه گذشته بادیدار نماینده سفارت و کنسولگری جمهوری اسلا‌می ایران با دیپلمات‌های ایرانی، خلا‌ف معاهده‌های بین‌المللی است.

براساس کنوانسیون "وین" سال 1963 میلا‌دی هر نماینده کنسولگری حق دارد که در اولین فرصت با اتباع بازداشت شده خود در کشورهای میزبان دیدار و از وضعیت آنها باخبر شود.

جلا‌ل شرفی دبیر دوم سفارت جمهوری اسلا‌می ایران در بغداد نیز که 57 روز پیش در بغداد ربوده شده بود روز سه شنبه پس از تلا‌ش‌های مقامات جمهوری اسلا‌می ایران و با مساعدت و همکاری دولت عراق به ایران بازگشت.[جزئیات بیشتر]

کد خبر 18777

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز