همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه از درخواست رسمی آمریکا برای انجام مذاکره با ایران درباره عراق از طریق سفارت سوئیس در تهران (حافظ منافع آمریکا) خبر داد.

به گزارش فارس، سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز یکشنبه 23 اردیبهشت در جلسه هفتگی خود در پاسخ به سئوالی درباره مذاکره ایران و آمریکا درباره عراق با اشاره به رایزنی‌های مقامات عراقی و طرح این موضوع از سوی آمریکایی‌ها از کانال رسمی و از طریق سفارت سوئیس در تهران، خاطرنشان کرد: ایران به منظور کاهش آلام و درد و رنج‌های ملت عراق، تقویت و حمایت از دولت قانونی نوری المالکی و تقویت و تثبیت آرامش و امنیت در آن کشور مذاکراتی را با طرف آمریکایی خواهد داشت.

وی با تاکید بر این که این گفت‌وگوها در عراق خواهد بود، گفت: زمان و سطح تیم مذاکره کننده تا آخر هفته مشخص می‌شود.

هاله اسفندیاری تبعه ایرانی است

 در ادامه این جلسه یکی از خبرنگاران از مراحل پرونده «هاله اسفندیاری» سئوال کرد که حسینی گفت: ایشان دارای تابعیت ایران است و اگر نکته‌ای وجود داشته باشد توسط مراجع ذیصلاح این مسئله مورد پیگیری قرار خواهد گرفت همچنان که با سایر اتباع ایرانی دیگر رفتار می‌شود.

خبرنگار بی.بی.سی نیز در مورد اتهامات هاله اسفندیاری سئوال کرد و پرسید آیا دستگیری اسفندیاری پیامی به ایرانیان خارج از ایران است؟ که حسینی اظهار داشت: این موضوع را مراجع ذیصلاح و مراجعی که مسائل را به شکل قضایی و حقوقی بررسی می‌کنند اعلام نظر می‌کنند و آن چه در ارتباط با اتباع ایرانی اتفاق می‌افتد براساس موازین قانونی است که تصمیمی اتخاذ و براساس آن تصمیم قانونی، اقداماتی نیز به عمل می‌آید.

پرونده آمریکا سنگین‌تر می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص وضعیت پنج دیپلمات ایرانی دستگیر شده در اربیل ا اشاره به وعده داده شده به نماینده صلیب سرخ برای دیدار خانواده‌های این پنج نفر نسبت به انجام آن در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد و افزود: هنوز تاریخ قطعی این دیدار را به ما اعلام نکرده‌اند.

حسینی در این زمینه به پیگیری‌های ایران در ابعاد مختلف اشاره کرد و از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی مجموعه خسارات وارده به ساختمان سرکنسولگری، اسناد و مدارک و فشارهای روحی و روانی وارد شده به این پنج مامور و خانواده‌های آنها خبر داد.

وی با اشاره به نقض‌های آشکار و متعدد کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی و نقض مصونیت ساختمان، اسناد و افراد توسط آمریکایی‌ها در این زمینه، به پیگیری ایران از طریق سازمان‌های بین‌المللی و درخواست ثبت آن و همچنین درخواست رسیدگی به این موضوع در شورای امنیت پرداخت و افزود: متاسفانه با اعمال فشار آمریکایی‌ها، هنوز به این موضوع رسیدگی نشده است

پیش شرط پذیرفتنی نیست

حسینی در پاسخ به سؤالی در خصوص تعویق مذاکرات لاریجانی و سولانا و این که این تعویق خواسته کدام طرف بوده است؟ با بیان این که زمان قطعی برای مذاکره بین لاریجانی و سولانا مشخص نشده بود، اظهار داشت: گفته بودند ظرف دو هفته این مذاکرات انجام می‌شود، رایزنی‌هایی را انجام دادند که هنگامی که به نتیجه برسد زمان و مکان مذاکره نیز مشخص خواهد شد.

حسینی درباره پیشنهاد مطرح شده از سوی گروه 1+5 مبنی بر ایجاد کنسرسیوم غنی‌سازی در داخل خاک ایران با شرط تعلیق غنی‌سازی نیز گفت: ایده‌ای را از طریق رسانه‌ها مطرح کردند که کنسرسیوم بین‌‌المللی در خاک ایران تشکیل شود.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: البته آن پیش شرط را مطرح نکردند. پیش شرط از نظر ما به هر شکلی که باشد پذیرفتنی نیست.

ادعای ناصحیح آمریکایی‌ها

ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر همکاری ایران با آمریکا در دستگیری و تحویل «عبدالهادی العراقی» عضو القاعده سئوال خبرنگار فارس از حسینی بود که حسینی این ادعا را صحیح ندانست و کذب محض خواند و گفت: هر چند وقت یک بار این مطالب را مطرح می‌کنند.

وی با بیان این که همه به وضوح با نحوه شکل‌گیری گروه القاعده آشنا هستند، تصریح کرد: موضع جمهوری اسلامی در این زمینه کاملا روشن است.

اظهارات غیرمسئولانه مسئولین یمنی

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره فراخوانده شدن سفیر یمن در تهران به صنعا، این اقدام را مایه تاسف خواند و اظهارات مطرح شده از سوی مسئولین یمنی و مقامات حزبی و دولتی این کشور را غیرمسئولانه عنوان کرد.

وی مشاوره و رایزنی با سفیر هر کشور را حق طبیعی یک دولت و روالی عادی دانست و تصریح کرد: مرتبط ساختن موضوع داخلی یمن با جمهوری اسلامی ایران مایه تعجب و تاسف ماست.

تعلیق پذیرفته نیست

خبرنگاری با اشاره به دو هفته باقیمانده به مهلت شورای امنیت از حسینی پرسید آیا ایران برنامه‌ای را برای پیشگیری از صدور قطعنامه بعدی در دست دارد؟ که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ اظهار داشت: همه تلاش ما این بوده و هست که مانع از صدور قطعنامه شویم و روند مذاکرات را فعال کنیم.

وی افزود: اگر طرف مقابل به این شیوه ادامه دهد وضعیت را پیچیده‌تر خواهد کرد.
 
خبرنگاری از تغییر موضع ایران در نشست مقدماتی بازنگری NPT سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه گفت: آن چه در جلسه بازنگری NPT مطرح کرده بودند پایبندی کامل به این معاهده بود که به صورت کلی مطرح کرده بودند و تاکید ایران بر این بود که پایبندی کامل به تمامی مواد NPT باید مورد اشاره صریح قرار گیرد و آقای سلطانیه در آن جا تلاش‌های زیادی را انجام داد و نهایتا همان پیشنهادی که ایران مطرح کرد تصویب و در ذیل دستور کار مطروح در همان جلسه به ثبت رسید.

وی با تاکید بر این که این عقب نشینی نبود، تصریح کرد: به تثبیت رساندن موضع مستند، قانونی و منطقی ایران بود.

کد خبر 21902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز