دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس هیئت ایرانی در گفتگو با طرف آمریکایی در خصوص مسائل عراق، ابراز امیدواری کرد: این نشست به سیادت هرچه سریع‌تر ملت عراق و پایان دادن به ناامنی‌ها و سرعت یافتن بازسازی عراق منجر شود.

متن کامل سخنان کاظمی قمی در نشست روز دوشنبه 7 خرداد(28 مه) سفیران ایران و آمریکا در بغداد که توسط ایرنا منتشر شده، به شرح زیر است.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

در آغاز سخن فرصت را مغتنم شمرده و مراتب قدردانی خود را از میزبانی دولت عراق و جناب آقای مالکی که در نظر دارد با دیدگاهی واقع بینانه و در چارچوب همکاری مشترک راهکارهای مناسب برون رفت از چالش‌های فراروی عراق را بیابد، ابراز می‌دارم و حمایت قاطع و پشتیبانی کامل جمهوری اسلامی ایران‌را از دولت و ملت عراق در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی مورد تاکید قرار می‌دهم.

 جمهوری اسلامی ایران بعنوان همسایه عراق با برخورداری از روابط دیرینه فرهنگی، مذهبی و تاریخی میان دو ملت و طولانی‌ترین مرزهای آبی و خاکی، اوضاع و تحولات این کشور را همواره با دقت پیگیری نموده و بر احترام به تمامیت ارضی، حفظ وحدت داخلی و ارتقای ثبات و امنیت در این کشور تاکید می‌نماید.

 جمهوری اسلامی ایران علیرغم متحمل شدن خسارات فراوان مادی و معنوی در اثرتجاوز رژیم صدام، همواره در کنار مردم و معارضین بوده و از هیچگونه همکاری در راستای احقاق حقوق مردم عراق دریغ نورزیده است. ضمن اینکه به دلیل سیاست‌های غیر انسانی رژیم صدام ، بیش از سه دهه میزبان حدود دو میلیون پناهجوی عراقی بود.

علاوه بر خدمات انسانی، به دنبال تجاوزات رژیم صدام ، جمهوری اسلامی ایران در پی درخواست مبارزان عراقی از مبارزات حق طلبانه ملت عراق علیه رژیم فاشیست ضد بشری صدام حمایت نمود.

بدون تردید حمایت گسترده و بی‌دریغ جمهوری اسلامی ایران از احزاب و گروههای مبارز کرد، سنی و شیعه عراقی موجب ادامه حیات سیاسی و استمرار مبارزه آنان علیه رژیم صدام گردید،ضمن اینکه رژیم صدام همواره تلاش می‌نمود تا ضمن سرکوب مبارزین عراقی از گروهک تروریستی شناخته شده منافقین علیه مردم عراق و جمهوری اسلامی ایران بهره‌برداری نماید.

کشف گورستان‌های دسته جمعی مملو از اجساد مردم مظلوم عراق که بخش عمده آن متعلق به اکراد و شیعیان بود از جمله جنایات رژیم صدام به شمار می‌رود که در راستای قیام مردمی انتفاضه درسال ‪ ۱۹۹۱‬میلادی به وقوع پیوست.

حرکت و قیام مردمی که در پی تهاجم صدام به کویت و شروع حملات آمریکا و متحدین آن علیه تجاوز صدام آغازگردید و به‌سرعت گسترش یافت، لیکن متاسفانه توقف این عملیات توسط آمریکا و متحدین موجب کشتار وسیع مردم عراق اعم از کرد و شیعه و حتی بخشی از جامعه سنی گردید.

همچنین عملیات انفال در کردستان عراق توسط رژیم(صدام) که بیانگر نمونه‌هایی از ددمنشی‌های رژیم صدام است و در این دو مقطع جمهوری اسلامی ایران همانند مقاطع دیگر به کمک مبارزین و مردم عراق شتافته و بخش عظیمی از آوارگان (حدود ‪ ۱/۵‬میلیون نفر) را در خود جای داد و از آنان حمایت و یاری کرد.

جامعه جهانی به خوبی واقف است که در طی جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه جمهوری اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران ، رژیم صدام به کرات از سلاح‌های ممنوعه‌ای همچون سلاح‌های میکروبی و شیمیایی علیه ملت ایران استفاده کرد، اما جمهوری اسلامی ایران بر مبنای وظیفه دینی و انسانی خود حتی برای یک بار از حق مقابله به مثل استفاده نکرد چرا که آن‌را مغایر با احکام شرع اسلام و همچنین مصالح و منافع مردم مظلوم عراق می‌دانست.

همانگونه که اشاره شد جمهوری اسلامی ایران قبل از سقوط رژیم صدام، از مبارزه رهایی‌بخش و معارضین عراقی اعم‌از کرد، شیعه و سنی حمایت کرد و آنان را در جهت ایجاد وحدت و کمک به ساقط کردن صدام پشتیبانی کرد.

 در این راستا نشست‌ها و اجلاس‌های مهمی متشکل از رهبران عراقی در تهران، دیانا و صلاح‌الدین برپایه سه محور اساسی وحدت عراق، وحدت رهبران عراقی و ایجاد یک راهکار منطقی که همه طیف‌ها و رهبران را برای اداره امور عراق دربرگیرد، شکل داد.

به همین دلیل پس از سقوط صدام، تشکیل شورای حکومتی (مجلس حکم) از مهمترین دستاوردهایی بود که به شدت مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. تشکیل‌این شورا از توصیه‌های اکید جمهوری اسلامی ایران به دوستان عراقی بود.به همین منظور جمهوری اسلامی ایران با اعزام هیات و حضور در صلاح‌الدین ضمن کمک به شکل‌دهی اجلاس رهبران، نسبت به تشکیل مجلس حکم به گونه‌ای که همه رهبران موثر کرد، سنی و شیعه و حتی مسیحی را در برگیرد کمک شایانی کرد.

با تشکیل شورای حکومتی، جمهوری اسلامی ایران بلافاصله هیات بلند پایه‌ای را با هدف تایید و حمایت از فرآیند سیاسی به عراق اعزام کرد و این اعزام در شرایطی صورت گرفت که مخالفت بسیاری از کشورها از فرآیند سیاسی و شورای حکومتی را به همراه داشت.

 جمهوری اسلامی ایران همانند دوران مبارزه ملت عراق، تایید و حمایت همه جانبه خود را از تلاش رهبران، مراجع دینی و مردم، اعم از کرد، شیعه و سنی و مسیحی در فرآیند سیاسی در عراق جدید، یعنی شکل‌گیری شورای حکومتی، حکومت موقت، دولت انتقالی، انتخابات مجلس ملی، رفراندوم قانون اساسی ، تاسیس مجلس نیابی و تشکیل دولت، ادامه و کمک به‌دولت منتخب در ایفای وظایف اساسی خود در سه پروسه سیاسی، امنیتی، بازسازی و خدمت رسانی را در سرلوحه کار خود قرار داد که به اختصار بخشی از آن مورد اشاره قرار می گیرد.

  • اعزام هیئت‌های بلند پایه از جمله دو وزیر امور خارجه و دبیر شورایعالی امنیت ملی کشور به عراق
  • دعوت از رهبران و شخصیت‌های سیاسی، احزاب و گروهها و تشویق آنان برای مشارکت در فرآیند سیاسی و دولت‌سازی
  • ارتقاء سطح روابط به سفارت
  • افتتاح سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهرهای مختلف عراق (علی‌رغم وجود فضای ناامن حاکم بر عراق، به شهادت رسیدن دبیر اول سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد و دستگیری دیپلماتهای ایرانی )
  • حمایت بی‌دریغ دولت درکمک به‌ارائه خدمات به مردم عراق، از جمله انتقال برق که به زودی به میزان ‪ ۵۰۰‬مگاوات افزایش خواهد یافت و تا ‪ ۱۶۲۰‬مگاوات قابل ارتقاء خواهد بود.
  • تامین نیازمندی‌ها در زمینه سوخت از جمله نفت سفید،بنزین و گازوئیل.
  • کمک‌های انسان دوستانه به میزان ‪ ۶‬هزار تن در زمان سقوط رژیم صدام .
  • اعطای وام یک میلیارد دلاری.
  • انتقال داوطلبانه بخش اعظم آوارگان و ادامه زندگی مناسب بیش از ‪۳۵۰‬ هزار اتباع عراقی در ایران
  • راه‌اندازی خطوط پروازی تهران-بغداد.
  • کنترل مرزها و عهده‌دار شدن نقش نیابتی در کنترل ، حفظ و حراست از مرزها.
  • ایجاد بازارچه‌های مرزی مورد نیاز عراق.
  • کمک‌های توسعه‌ای ، سرمایه‌گذاری، تجارت و گردشگری.
  • بازسازی عتبات عالیات.
  • احیای صنعت توریسم عراق.
  • کمک به اجرای پروژه‌های بازسازی در کرستان عراق و سایر مناطق

بنابراین با مروری بر عملکرد خدماتی و ارتباطات جمهوری اسلامی ایران در دو مقطع قبل و پس از سقوط رژیم صدام به خوبی مشهود است که نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم و دولت عراق، نقشی بی‌بدیل و مهم بوده است.

جمهوری اسلامی ایران معتقد است، امروز هم، متاسفانه مردم عراق همچنان مواجه با رنج‌ها و مشقات فراوانی بوده و کمتر ملتی را می‌توان یافت که همانندمردم عراق دچار چنین رنج و محنتی باشند و این در حالی است که عراق کشوری ثروتمند، دارای تاریخ و تمدنی کهن و برخوردار از شخصیت‌های کم نظیری می‌باشد که تاثیرگذاری آن در جهان عرب، اسلام و منطقه بسیار مشهود است.

هم اکنون این ملت فرهیخته با داشتن سرزمینی غنی و بهره‌مند از مواهب خدادادی بدلیل عملکرد نادرست و طولانی مدت آمریکا در تداوم وضعیت عملی اشغال عراق، با مشکلات فراوانی مواجه گردیده است.

استمرار فضای ناامنی، کشتار بی‌گناهان، تخریب کلیه زیربناهای اقتصادی، برق، صنایع و نفت، بدلیل فقدان یک ساختار دفاعی و امنیتی قوی در برابر تجاوزات و اقدامات تخریبی و تروریستی و عدم اختیارات کافی دولت در بکارگیری قوای مسلح و عدم شناخت نیروهای عمل‌کننده بیگانه‌ از فرهنگ و حساسیت‌های دینی و برخی شیوه‌های عملکرد ناصحیح موجب گردیده است تاضمن ایجاد بدبینی‌های قومی- مذهبی، تاثیر طرح‌های امنیتی را در برقراری امنیت تضعیف نماید.

ما متعجب هستیم که چرا می‌بایست تجهیزات ارتش و پلیس عراق ضعیف‌تر از گروههای تروریستی باشد و ارتش و پلیس سلاح‌های لازم برای دفاع از خود و ملت را نداشته باشند؟ چگونه ممکن است نیروهای مسلح عراق بتوانند در چنین شرایطی بر گروه‌های تروریستی که مجهزتر شده‌اند، فائق آیند؟ انگیزه عدم تجهیز ارتش و پلیس عراق چیست؟ از سوی دیگر وجود شرکت‌های شخصی امنیتی متعدد که همچون پیمانکاران ساختمانی عمل می‌کنند،وضع امنیتی در عراق را پیچیده و این کشور را در لبه پرتگاه سقوط قرار داده است.

این امر موجب شده است تروریست‌ها با خیال راحت مردم عراق را بصورت گروهی به قتل برسانند.

علاوه برآن بدلیل ناامنی در عراق شاخص‌های زندگی، بشدت کاهش یافته است.  از جمله می‌توان به کمبود خدمات‌رسانی در زمینه‌های حیاتی مانند آب، برق و سوخت اشاره نمودکه این امر شرایط سختی را بر این ملت مظلوم تحمیل نموده است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای همسایه و مسلمان عراق با داشتن مرزهای مشترک طولانی (بیش از ‪ ۱۳۰۰‬کیلومتر)، مشترکات دینی و فرهنگی و برخورداری ازتعاملات تاریخی و مردمی،منافع مشترک با مردم عراق و تاثیرپذیری متقابل از تحولات یکدیگر، خود را در رنج و غم این مردم شریک می‌داند و حفظ دستاوردهای ملت مظلوم عراق را که تجلی آن در ایجاد یک حکومت دموکراتیک متبلور گردیده است، از رسالت‌های اساسی خود به شمار می‌آورد و ثبات وامنیت در عراق را عامل مهمی بر تقویت ثبات و امنیت در منطقه دانسته و بی‌ثباتی و ناامنی عراق را عامل مهمی‌در تخریب ثبات و امنیت در سطح منطقه و گسترش تروریسم و تهدید امنیت جهانی می‌داند.

جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر ضرورت حفظ وحدت ملی و حفظ تمامیت ارضی و حمایت از روند دموکراسی و سیادت ملی عراق و اهمیت همزیستی مسالمت‌آمیز تمامی قومیت‌ها و مذاهب در عراق،بارها آمادگی خود را در کمک به دولت منتخب ملی عراق اعلام نموده است و مجددا براین آمادگی با توجه به شناخت از مشکلات عراق و تجربه امنیتی طولانی کشورمان تاکید دارد.

در چنین شرایط حساسی که عراق با اشغال طولانی و رفتار ناصحیح آنان از یک سوی و ناامنی تروریست‌ها از سوی دیگر و همچنین درهم شکستن زیرساخت‌ها و افول وضعیت اقتصادی ملت مواجه است، دولت جمهوری اسلامی ایران برای احقاق حقوق ملت عزیز عراق، هرگونه حمایت از دولت دمکراتیک منتخب عراق به ریاست آقای مالکی را وظیفه خود دانسته و امیدواریم این نشست منجر به سیادت هر چه سریع‌تر ملت عراق و پایان دادن به ناامنی‌ها و سرعت یافتن روند بازسازی کشور شود.

کد خبر 23129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز