گروه سیاسی: گفت‌وگوهای سفیران ایران و آمریکا در بغداد درباره عراق به عنوان اولین مذاکره رسمی‌ایران و آمریکا پس از 27 سال، رخدادی است که نه تنها توجه تمامی‌محافل سیاسی بین‌المللی را چه قبل از انجام مذاکرات و چه پس از آن به خود جلب کرده بود، بلکه می‌تواند در آینده تأثیرات بسیار مهمی‌بر ترتیبات بین‌المللی و منطقه‌ای برجای گذارد.

اهمیت این مذاکرات باعث شد تا هیأت ایرانی مذاکره کننده با آمریکا، پس از بازگشت از بغداد با علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کنند.

قائم مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی با اعلام این خبر به ایرنا، گفت: در این دیدار پیشنهاد دولت عراق مبنی بر همکاری‌های سه جانبه میان تهران، واشنگتن و بغداد در مورد امنیت عراق که در گفت و گوها میان طرف‌های مذاکره مطرح شده بود، بحث و بررسی شد. 

 عبدالرضا رحمانی فضلی تصریح کرد: تهران نتایج عملی این نشست و عملکرد آمریکا را به دقت بررسی می‌کند و سپس درباره ادامه مذاکرات تصمیم‌گیری خواهد کرد.

گزارش متکی به مجلس

به گفته مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، منوچهرمتکی وزیر امور خارجه ، با حضور در جلسه این کمیسیون گزارش کوتاهی از گفت‌وگوهای ایران و آمریکا در عراق ارائه کرد.

بازتاب مذاکرات

اما برگزاری مذاکرات ایران و آمریکا بازتاب‌های گسترده‌ای در میان محافل سیاسی و همچنین رسانه‌ای داشت.

به گزارش ایسنا خبرگزاری فرانسه در گزارش خود درباره گفت‌وگوهای ایران و آمریکا موضوع تکرار اتهامات آمریکا بر ضد ایران را مورد توجه قرار داد و نوشت: دو کشور بر سر برنامه هسته‌ای ایران درحال مشاجره‌اند، اما این مسئله خارج از دستور کار مذاکرات بود. 

 همچنین به گزارش این خبرگزاری رایان کروکر، سفیر آمریکا دربغداد در ارتباطی تلفنی به خبرنگاران در واشنگتن گفت: منطقی نیست که یک نشست نتایج فوری مثبتی داشته باشد، اما من از این که ایرانی‌ها از این فرصت برای مطرح کردن سیاست‌شان در عباراتی مثبت استفاده کردند، دلگرم شدم.

  واحد مرکزی خبر نیز گزارش داد: رهبران‌ عرب‌ ابراز نگرانی‌ کردند که‌ مذاکرات ایران و‌ آمریکا‌ ممکن‌ است‌ آنها را از جرگه‌ تصمیم‌ گیرندگان‌ درباره‌ آینده‌ عراق‌ که‌ یکی‌ از مهم‌ ترین‌ کشورهای‌ منطقه‌ است،‌ خارج‌ کند‌.

کد خبر 23266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز