گروه سیاسی: مذاکرات ایران و آمریکا درباره عراق دوم مرداد در بغداد از سر گرفته می‌شود.

حسن کاظمی‌قمی، سرپرست تیم مذاکره کننده ایران در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری با اعلام این مطلب گفت: در دیداری که هیأت‌ مذاکره‌کننده ایران با نخست وزیر عراق داشتند، نوری مالکی بر انجام این دور از گفت‌وگوها در جهت کمک به ایجاد عراقی با ثبات تأکید کرد.

سفیر ایران در بغداد با اشاره به اینکه این گفت‌وگوها در ادامه مذاکرات دور اول برگزار می‌شود، درباره محورهای مطرح در مذاکرات امروز گفت: طبیعی است که موضوعات مورد بحث در جریان گفت‌وگوها و با توجه به مواضع طرف مقابل مشخص می‌شود، اما هدف جمهوری اسلامی‌ایران از حضور در این نشست، کمک به ایجاد امنیت و ثبات در عراق و یاری رساندن به دولت این کشور برای غلبه بر مشکلات است.

مسئول تیم مذاکره کننده ایران در ادامه تأکید کرد: موضوع 5 دیپلمات ایرانی ربوده شده توسط نیروهای آمریکایی که بیش از 6 ماه از اسارت آنان در عراق می‌گذرد نیز از جانب ایران در این دور از گفت‌وگوها مطرح می‌شود.

کاظمی‌ قمی‌ به این نکته نیز اشاره کرد که هیأت ایرانی همانند دور قبلی مذاکرات با اتخاذ موضعی قاطع، اقدامات ضد امنیتی نیروهای آمریکایی در عراق را به آنان گوشزد خواهد کرد.

وی همچنین ترکیب هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات با آمریکا را همان نفرات حاضر در دور گذشته مذاکرات که هفتم خردادماه در بغداد برگزار شد، عنوان کرد.

بر این اساس حسین امیر عبداللهیان، رئیس ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه و رضا امیری، مدیرکل شورای امنیت ملی دیگر اعضای هیأت ایرانی را تشکیل می‌دهند.

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد که نمایندگان آمریکا و ایران سه‌شنبه دور دوم مذاکرات درباره‌ امنیت عراق را در بغداد برگزار می‌کنند.[در همین ارتباط]

دیدار با مقامات عراقی

حسن کاظمی‌قمی به همراه دیگر مقامات ایرانی حاضر در مذاکرات روز دوشنبه اول مردادپس از ملاقات با نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق با دیگر مقامات عراقی نیز دیدار و گفت‌وگو کردند.

جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری عراق در دیدار با سفیر ایران از اهتمام ایران در کمک به دولت و ملت عراق قدردانی و ابراز امیدواری کرد با توجه به جایگاه و اهمیت جمهوری اسلامی‌ایران در تحولات عراق این گفت‌وگوها گامی‌به جلو و در حمایت از مردم و دولت منتخب عراق باشد.

سفیر ایران و هیأت همراه همچنین با طارق الهاشمی، معاون ریاست جمهوری عراق دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار طارق الهاشمی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات طرف ایرانی با آمریکایی سازنده بوده و جمهوری اسلامی‌ایران بتواند با حمایت از مردم و حکومت عراق بر روند حمایت‌های همیشگی خود از مردم عراق تداوم بخشد.

کاظمی‌قمی‌نیز ضمن تأکید بر اهمیت رایزنی با مقامات عراقی، مشورت‌های جاری را در راستای ملحوظ داشتن خواست‌های مردم و تمامی‌گروه‌های عراقی در روند مذاکرات عنوان کرد.

کد خبر 27314

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز