گروه سیاسی: منوچهر متکی اعلام کرد که تهران درخواست عراق برای برگزاری دور دوم گفتگوها با آمریکا را با نگاه مثبت بررسی خواهد کرد.

وزیر امورخارجه در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه مقامات عراقی این درخواست را مطرح کرده‌اند، گفت: ما در پاسخ تاکیدکردیم که پس از پاسخ آمریکاییها به این درخواست، درخواست مقامات عراقی را با نگاه مثبت بررسی می‌کنیم. بر اساس توافق دور نخست این گفت و گوها قرار بود که مقامات عراقی از تهران و واشنگتن برای برگزاری دور دوم این گفت وگوها دعوت کنند.

گفت‌وگوی مهم

رئیس جمهوری عراق پذیرش درخواست مقامات عراق برای گفت وگو با آمریکا از سوی ایران را نشانه حسن نیت تهران تلقی کرد و آن را در راستای تامین امنیت در عراق مهم دانست.

جلال طالبانی پیش از ترک تهران در دیدار وزیر امور خارجه، با اشاره به روابط خوب دو کشور، مشارکت جمهوری اسلامی‌ایران در پروژه‌های مختلف درعراق را بیانگر حسن نیت ایران جهت کمک به مردم عراق و توسعه و تعمیق روابط فی مابین دانست.

آزادی دیپلمات‌های ایرانی

رئیس جمهوری عراق همچنین تاکید کرد که مقامات عراقی نهایت تلاش خود را به‌عمل خواهند آورد تا آزادی ماموران کنسولی ایران محقق شود و زوار ایرانی زندانی در عراق نیز به زودی آزاد شوند.

متکی نیز در این دیدار با اشاره به اراده قوی موجود نزد مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی‌ایران برای گسترش روابط با عراق، اظهارداشت: گسترش همه جانبه روابط و حمایت از دولت منتخب مردم عراق از سیاست‌های اصولی و قطعی جمهوری اسلامی‌ایران بوده و خواهد بود.

وزیر امور خارجه انتظار جدی دولت جمهوری اسلامی‌ایران از عراق را برای بکارگیری نهایت سعی و تلاش جهت آزادی پنج مامور کنسولی ایرانی بازداشت شده مورد تاکید قرار داد و افزود: ایران همچنین خواهان آزادی هرچه سریعتر زوار ایرانی زندانی در عراق است.

ترک تهران

جلال طالبانی ظهر چهارشنبه با بدرقه منوچهر متکی وزیر امور خارجه، تهران را به مقصد بغداد ترک کرد.

طالبانی بعد از ظهر سه‌شنبه وارد تهران شد و در مدت اقامت خود در ایران با مقام معظم رهبری[جزئیات بیشتر]، ریاست جمهوری[جزئیات بیشتر] و وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

کد خبر 25316

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز