همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران به پرسش‌های آنها در باره مذاکره با آمریکا، آخرین مواضع گروه 1+5 و رابطه با مصر پاسخ داد.

بر اساس اخبار خبرگزاری‌های کشور بیشترین سؤال‌های روز یکشنبه 6 خرداد از حسینی در باره مذاکره ایران و آمریکا در خصوص عراق بود.

حسینی در این مورد با اشاره به اینکه گروه مذاکره کننده از سوی مقامات ذی‌ربط صورت گرفته و رئیس جمهور نیز در جریان آن بوده است گفت، هنوز نمی‌توان در مورد نتایج این مذاکرات داوری کرد. وی افزود که این مذاکرات قرار است فقط در مورد عراق باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد : اگر واشنگتن رویکرد گذشته‌اش را اصلاح کند، می‌توان به نتیجه گفت‌وگوهای ایران و آمریکا درباره عراق امیدوار بود.

به حسینی زمانی این مطلب را مطرح کرد که خبرنگاری خطاب به وی گفت: در حالی که آمریکا، ایران را به دخالت در ناآرامی‌ها عراق متهم کرده و علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بودجه تصویب کرده و به مانور نظامی در خلیج فارس دست زده ، این فشارها در آستانه گفت و گوها چه مفهومی دارد؟ آیا سرنوشت این گفت‌وگوها نیز مثل شرم الشیخ روی کاغذ نخواهد ماند؟

وی خاطرنشان کرد: اگر آمریکا عزم و اراده سیاسی لازم را داشته باشد و مسوولیت خود را پذیرفته و رویکرد گذشته‌اش را اصلاح کند، می‌توان به نتیجه گفت و گوها در مورد عراق امیدوار بود.

حسینی افزود: اینگونه نیست که با کنار هم قرار دادن برخی واقعیتها بگوییم نمی‌شود قدمی برداشت.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه این مصاحبه خبری تایید کرد که تهران از برخی اعضای گروه ‪ ۵+۱‬پیام دریافت کرده است.

وی حسینی دراین خصوص توضیح داد : وزیر خارجه آلمان با وزیر خارجه ایران تماس گرفته و تاکید کرده است که خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا باید تلاش کند تا موضوع هسته‌ای ایران از طریق گفت وگو و روش‌های مسالمت آمیز حل و فصل شود.

سخنگوی وزارت امورخاجه همچنین خبر داد که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در همین زمینه تماس‌هایی داشته و برحل موضوع هسته‌ای ایران از طریق مذاکره تاکیدکرده است.

حسینی در پاسخ به سووالی در خصوص اعلام وزارت امورخارجه مصر مبنی بر این که قاهره آماده است بدون هیچ شرطی با ایران رابطه برقرارکند، گفت: وزیر خارجه مصر یک پیام شفاهی مطرح کرده و در آنجا از اظهارنظرهای دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران استقبال کرده و از متکی خواسته است این موضوع در گفت‌وگوهای آتی پیگیری شود.

کد خبر 23022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز