گروه سیاسی: وزیر خارجه کشورمان درباره ادامه مذاکرات علی لاریجانی و خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: دور دوم این مذاکرات به احتمال قوی در کشور اسپانیا برگزار می‌شود و محور این دور از گفتگوها ادامه مذاکرات آنکاراست که پیش از این در ترکیه انجام شد.

منوچهر متکی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در پاسخ به این سئوال که آیا در دور دوم مذاکرات لاریجانی و سولانا، پیشنهاد خاصی از سوی ایران مطرح خواهد شد یا خیر، گفت: بحث بر سر طرح خاصی نیست اما احتمال دارد ایده‌‏های مختلف در این مذاکره مطرح شود. باید صبر کنیم این دور از مذاکرات انجام شود و امیدوار باشیم مسیر مناسبی برای ادامه کار توسط طرفین تعیین شود.

یادآوری اشتباهات

اما مصاحبه منوچهر متکی با خبرگزاری ایلنا در حالی منتشر می‌شود که وزیر خارجه ایران در اردن و در جریان نشست منطقه‌ای مجمع جهانی اقتصاد گفت: ایران قصد دارد در زمان برگزاری مذاکرات آینده در بغداد، اشتباه‌های واشنگتن در جنگ عراق را به آمریکا یادآوری کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، متکی تأکید کرد: پیش از این ایران آشکارا به آمریکا درباره اشتباه‌های خود در سیاستگذاری بویژه درباره تهاجم به عراق هشدار داده بود.

وی افزود: ولی آمریکا تا این اواخر هرگز به این هشدارها گوش نداد تا اینکه یک گروه گزارش مطالعه عراق را منتشر کرد که در آن از دولت جرج بوش به علت شرکت ندادن سوریه و ایران در تلاش‌ها برای توقف خشونتها در عراق انتقاد شده بود.

متکی تصریح کرد: آمریکا یک سال قبل خواستار دیدار با مقامات ایران شد ولی این موضوع هرگز تحقق نیافت زیرا آمریکا زمانی که خواستار این دیدار شد فقط اهداف تبلیغاتی را دنبال می‌کرد.

متکی در عین حال افزود: ایران اکنون امیدوار است نشست 7 خرداد در بغداد برای تصحیح سیاست‌های آمریکا مفید باشد.

حضور آمریکا، علت فعالیت‌های تروریستی

منوچهر متکی همچنین در سخنان خود در نشست مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرد: آمریکا باید نیروهای خود را از عراق خارج کند زیرا حضور آنها علت فعالیت‌های تروریستی در این کشور جنگ‌زده است.

وی افزود: بی‌ثباتی و ادامه اشغال دو مشکل اساسی است که این کشور همسایه ایران را دچار دردسر کرده است و به همین علت باید راه حلی جامع برای این دو مسئله پیدا شود.

دیدار با طارق الهاشمی

درحاشیه نشست اقتصاد خاورمیانه در اردن، طارق الهاشمی، معاون نخست وزیر عراق با منوچهر متکی دیدار و گفت‌وگو کرد.

متکی در این دیدار با اشاره به موافقت ایران برای مذاکره با آمریکا درباره عراق گفت: امنیت عراق برای جمهوری اسلامی‌ایران بسیار اهمیت دارد و ما در این راه از هیچ کمکی فروگذار نخواهیم کرد و مطمئنم چنانچه مدیریت امنیت عراق در اختیار دولت این کشورباشد راه حل جامع الاطرافی برای ثبات و امنیت عراق پیدا خواهد شد.

ادامه ادعاهای آمریکا

دیوید ساترفیلد، مشاور ارشد وزیر خارجه آمریکا در امور عراق به تازگی ایران را به دخالت در حملات بر ضد نیروهای کشورش در عراق متهم کرد.

ساترفیلد گفت: طرف آمریکایی در مذاکراتش با ایران فقط بر مسئله عراق و قاچاق اسلحه از ایران به این کشور و آموزش‌های سپاه پاسداران برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی و نیروهای هم پیمان آمریکا که دولت عراق نیز از آن آگاه است، تمرکز خواهد کرد.

تکذیب دیدار سفرای ایران و آمریکا

پس از آنکه برخی از منابع خبری مدعی شدند سفرای ایران و آمریکا در عراق به میزبانی جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق با یکدیگر دیدار کرده‌اند،وزارت خارجه با تکذیب این خبر، تأکید کرد: دیدار و گفتگویی بین سفرای ایران و آمریکا در عراق صورت نگرفته است.

روز جمعه، رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق و جمعه شب‌ کاظمی‌قمی، سفیر ایران در بغداد به طور جداگانه با جلا‌ل‌طالبانی رئیس جمهوری عراق دیدار کرده بودند.

کد خبر 22433

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز