گروه سیاسی: با نزدیک شدن به هفتم خرداد، زمان گفتگوی ایران و آمریکا درباره عراق، گزینه‌های گوناگونی برای ریاست تیم ایرانی از جانب رسانه‌ها مطرح شده و این در حالی‌است که منابع رسمی‌از اعلام نام رئیس هیئت مذاکره کننده ایرانی خودداری می‌کنند.

از علی‌اصغر خاجی، سفیر سابق ایران در عربستان به عنوان یکی از گزینه‌های جدی برای ریاست هیئت ایرانی نامبرده می‌شود.

برخی منابع خبری، امیر سعید ایروانی سفیر اسبق ایران در عراق را گزینه کشورمان برای ریاست تیم مذاکره کننده با آمریکا عنوان می‌کنند.

علاوه بر ایروانی، خبرگزاری فارس،‌ به نام‌هایی چون محمد جعفری معاون امنیت داخلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و حسن کاظمی‌قمی‌سفیر کنونی ایران در عراق نیز اشاره کرده است، هرچند که جعفری شایعات پیرامون این موضوع را رد کرده است.

روزنامه کویتی القبس هم پیش‌تر به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود که محمد جعفری، معاون امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی در کنار حسن کاظمی‌قمی، سفیر ایران در بغداد، ریاست هیأت مذاکره‌ کننده ایرانی با هیات دیپلماتیک آمریکایی در بغداد را بر عهده دارد.

انتقاد از مذاکرات ایران و آمریکا

اما گمانه زنی‌ها پیرامون رئیس هیئت مذاکره کننده ایرانی در شرایطی انجام می‌شود که معاون رئیس جمهوری عراق با انتقاد از مذاکرات آتی ایران - آمریکا درباره عراق گفت: چنین گفتگویی به استقلال حاکمیت عراق صدمه می‌زند.

به گزارش ایسنا طارق الهاشمی‌رئیس جبهه‌ سنی پارلمان عراق در آخرین روز کنفرانس بین‌المللی مجمع اقتصاد جهانی به خبرنگاران گفت: خوب نیست که هر کسی را به صحبت از جانب ملت عراق درباره امور داخلی و ملی‌شان ترغیب کرد.

الهاشمی‌در ادامه گفت که ترجیح می‌دهد که موضوع ثبات عراق به وسیله خود عراقی‌ها حل شود. وی افزود: این واقعا به استقلال حاکمیت عراق صدمه می‌زند.

اظهارات الهاشمی در حالی عنوان می‌شود که عراق، درخواست کننده اصلی برای برقراری این مذاکرات بوده است.

کد خبر 22523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز