یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۵
۰ نفر

گروه سیاسی: پس از آنکه روزهای گذشته چندین بار شاهد سخن‌گفتن مقامات آمریکایی، عراقی و وزیر خارجه کشورمان از مذاکره ایران و آمریکا درباره عراق در آینده نزدیک بودیم،

سرانجام سخنگوی وزارت خارجه تأیید کرد که ایران پذیرفته است با نمایندگان دولت آمریکا درباره عراق گفت‌وگو کند.

سید محمدعلی حسینی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که ایرنا خبر آن را منتشر کرد، افزود: جمهوری اسلامی‌ایران به منظور کاهش آلام و رنج‌های مردم عراق، حمایت و تقویت دولت نوری مالکی و تثبیت امنیت و آرامش در این کشور و در پی رایزنی مقامات و مسئولان عراقی با مذاکره موافقت کرده ‌است.
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ایران این موضوع را به شکل رسمی‌مورد توجه قرار داد و قرار است این مذاکرات در عراق برگزار شود.
حسینی همچنین اعلام کرد که درخواست رسمی‌آمریکا برای مذاکره با ایران در مورد عراق از طریق سفارت سوئیس در تهران به مقامات ایران ارائه شده ‌است.
به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا ایران در نامه‌ای از سفارت سوئیس خواسته است که هرگونه درخواستی درباره‌ مذاکره با ایران، به طور رسمی‌مطرح شود، گفت: بله، ما به عنوان یک کانال رسمی‌سفارت سوئیس را می‌شناسیم و با سفیر سوئیس درایران مطرح کردیم که اگر درخواستی درباره‌ مذاکره با ایران درباره عراق وجود دارد رسما ارائه دهند.
حسینی در پاسخ به پرسش دیگری درباره پیشنهاد برخی نمایندگان مجلس مبنی بر تشکیل گروه پارلمانی دوستی ایران و آمریکا گفت: اینطور موارد باید از طریق مجاری رسمی‌دنبال شود و اگر طرحی مورد نظر است، منعکس کنند تا مسئولان آن را مورد توجه قرار دهند.
مذاکرات لاریجانی و سولانا
وی درباره علت به تعویق افتادن مذاکرات لاریجانی - سولانا گفت: زمان مذاکره لاریجانی و سولانا بطور مشخص اعلام نشده بود، بلکه گفته شده بود ظرف 2 هفته این مذاکرات صورت می‌گیرد که پس از به نتیجه رسیدن رایزنی‌ها، این مذاکرات انجام خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین تصریح کرد: پیش شرط تعلیق غنی‌سازی برای روی میز قرار گرفتن ایده ایجاد کنسرسیوم در داخل ایران، قابل قبول نیست.
حسینی افزود: ایده ایجاد کنسرسیوم بین‌المللی در خاک ایران از طریق رسانه‌ها مطرح شده و البته در آن پیش شرطی مطرح نیست. وی تاکید کرد: هیچگونه پیش شرطی مورد قبول ایران نیست و این ایده نیز در صورتی که محدودیت غیرقانونی برای فعالیت‌های قانونی ایران ایجاد نکند، می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 21940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز