یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

همشهری بین‌الملل: نماینده‌های ایران و آمریکا قرار است 7 خرداد به منظور گفت‌وگو درباره امنیت عراق در بغداد دیدار کنند.

این اولین دیدار رسمی دوطرف در سه دهه اخیر است، اما جالب است که در این حال خبر می‌رسد، آمریکا تلاش می‌کند بعثی‌ها را سر کار بیاورد.

چشمان کاملاً بسته

مذاکرات نماینده‌های ‌همسایه شرقی عراق با متجاوزان سرزمین دجله و فرات در حالی 7 خرداد آغاز خواهد شد که آمریکا رفتار خود را در قبال منطقه و به خصوص ایران مدام تغییر می‌دهد.

حرکت زیگزاک سیاستمداران مغرب‌زمین در مسیر عراق–‌ایران موجب برخوردهای پی‌درپی آمریکایی‌ها و نظامیان تحت امرشان به دیواره‌های جاده و خروج گاه و بی‌گاه آنها از این مسیر خاورمیانه‌ای شده و تن و جان نظام سیاسی غرب را آسیب می‌زند و بیش از این تهدید می‌کند.

تهور ایالات متحده در ادامه دادن این مسیر پر خطر،‌ یکی از سه گمان را قطعی می‌کند.یا مسیر را نشناخته قدم در راه گذاشته‌اند، یا چشم بسته می‌رانند یا کنترل فرمان از دستشان خارج شده است.

بعثی‌ها برمی‌گردند

ناظران بی طرف بر مبنای اسنادی که در آنها رفتارهای پیدا و پنهان آمریکا در عراق ثبت شده است و در تحلیل وضعیت نظامیان آمریکایی معتقدند دولت آمریکا تلاش دارد بعثی‌های سابق عراق را به منظور تسهیل خروجش از این کشور سر کار بیاورد.

این ناظران تاکید دارند که واشنگتن می‌خواهد با روی کار آوردن بعثی‌های وفادار به صدام معدوم، آنها را جذب کند.

در این حال یک دیپلمات منطقه‌ای به خبرگزاری فرانسه گفت: بازگشت بعثی‌ها به قدرت در بغداد برای مردم عراق، ایرانی‌ها، کویتی‌ها و منطقه فاجعه‌بار خواهد بود.

امنیت منطقه با تجهیز اسراییل!

آوردن تروریست‌های بعث تنها حرکت ناامن کننده آمریکا در منطقه نیست. مجلس نمایندگان آمریکا با خطرناک خواندن ایران برای منطقه، خواستار ایجاد سیستم موشکی مشترک با رژیم صهیونیستی شد.

به گزارش رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا لایحه همکاری دفاع موشکی آمریکا و اسراییل را تصویب کرد. در لایحه دفاعی 504 میلیارد دلاری که توسط مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، مبلغ 205 میلیون دلار از سوی وزارت دفاع برای طرح همکاری دفاع موشکی مشترک اسراییل و آمریکا در نظر گرفته شده است.

دیوید اسلینگ، یکی از نمایندگان مجلس آمریکا گفت: بر اساس لایحه وزارت دفاع و بودجه 205 میلیون دلاری تعیین شده برای همکاری موشکی آمریکا - اسراییل، 45 میلیون دلار برای استقرار موشک‌های کوتاه برد، 25 میلیون دلار برای تولید انبوه موشک‌های «اراو» و 135 میلیون دلار برای سیستم دفاع موشکی «تاد» در نظر گرفته شده است.

ایالات متحده در کسوت یک متجاوز اگرچه در تأمین امنیت عراق ناکام مانده، آن قدر که دست به سوی جمهوری اسلامی ایران دراز کرده، به نظر می‌رسد هزاران مایل دورتر از آمریکا دنبال امنیت خود و دوستان زردموی خود است.

فقط برای امنیت عراق

مقامات ایران اعلام کرده‌اند فقط برای کمک به امنیت عراق و تفهیم وظایف اشغالگران در قبال کشور اشغال شده درخواست مذاکره پذیرفته شده است.

وزیر خارجه ایران پیش از این اعلام کرده بود مذاکرات 7 خرداد بین ایران و آمریکا در عراق با حضور مقامات عراقی برگزار می‌شود و گامی در جهت کمک به امنیت عراق خواهد بود.

منوچهر متکی که در حاشیه دیدار با خانواده‌های 5 دیپلمات ایرانی ربوده شده در اربیل با خبرنگاران گفتگو می‌کرد با اشاره به مذاکرات آتی ایران و آمریکا بر سر موضوع عراق گفت: مذاکرات 28 می در خاک عراق  صرفاً پیرامون مسائل مربوط به امنیت این کشور برگزار می‌شود.

کد خبر 22499

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز