همشهری آنلاین: منوچهر متکی وزیرامور خارجه روز پنجشنبه در اسلام‌آباد گفت: گفتگو بین سفرای ایران و آمریکا درموردامنیت عراق در روز‪ ۲۸‬می (‪ ۷‬خرداد) در عراق برگزار خواهد شد.

وی که در حاشیه سی و چهارمین اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی عضو کنفرانس اسلامی در اسلام آباد پایتخت پاکستان با خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به سؤال ایرنا تاکید کرد: در این گفت و گوها فقط درباره امنیت عراق مذاکره خواهیم کرد.

متکی گفت که مذاکره با لجبازی آمریکایی‌ها به تاخیر افتاد و ما اعلام آمادگی مجدد کردیم.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که در این مذاکرات درباره پرونده هسته‌ای ایران گفت و گو نخواهیم کرد، فقط پیرامون برقراری امنیت در عراق و تلاشها در این مورد بحث می‌کنیم.

وی با بیان این که بنا بود ایران و آمریکا در ماه مارس سال گذشته به خواست رهبران عراق مذاکره کنند که ایران پذیرفت، گفت : در آن دوران به علت تبلیغات آمریکایی‌ها ایران گفت و گوها را لغو کرد.

به گفته وی امسال نیز مجددا آنها بطور رسمی از جمهوری اسلامی ایران درخواست مذاکره را تکرار کردند که ما پذیرفتیم .

متکی تاکید کرد: این مذاکرات با حضور مقام‌های عراقی انجام خواهد شد.

وی همچنین افزود روابط بین دو کشور ایران و آمریکا خیلی تیره است و وقت زیادی لازم دارد تا آمریکایی‌ها از این رفتارهای خصمانه خود دست بردارند.

متکی در ادامه سیاست‌های آمریکا در عراق را شکسته خورده و ناموفق دانست و افزود: با حضور نیروهای خارجی در عراق مزاحمت‌های جدی برای مردم ایجاد شده و در نتیجه سیاست‌های غلط اشغالگران، عراق درگیر مشکلات مذهبی و قومی است.

وزیر امور خارجه ایران حضور اشغالکران در عراق را توطئه جدید برای تقسیم کردن مسلمانان ذکر کرد.

وی در ادامه این نشست خبری تصریح کرد که جهان باید از برنامه‌های هسته‌ای ایران حمایت کند ، چون این برنامه برای اهداف امنیتی و صلح‌جویانه است.

به گفته متکی در رابطه با فعالیت‌ها و اهداف هسته‌ای ایران نمایندگان کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را آگاه کردیم، اما کشورها و قدرتها هستند که نمی‌خواهند ایران یک قدرت اتمی باشد.

وی در پاسخ به سؤالی، دست داشتن دکتر "عبدالقدیرخان" دانشمند هسته ای پاکستان در برنامه هسته‌ای ایران را رد کرد و افزود: برنامه اتمی ایران کاملا نتیجه تلاش متخصصین و کارشناسان ایرانی است.

وزیر امور خارجه ایران درباره همکاری و روابط سیاسی، اقتصادی،فرهنگی و همکاری مرزی با کشور برادر، همسایه و دوست پاکستان،گفت: تلاس داریم با تقویت بخش‌های دیگر از جمله کمیسیون مشترک اقتصادی تجارت بین دو کشور را از ‪ ۴۰۰‬میلیون دلار به یک میلیارد دلار برسانیم.

متکی روابط دو کشور ایران و پاکستان را فراگیر و وسیع خواند و افزود: با اجرایی شدن طرح عظیم خط انتقال لوله گازی ایران به پاکستان و سپس به هند، همکاریها جدی تر افزایش خواهد یافت.

وی با اعلام خوشحالی از پیشرفت و استحکام پاکستان،افزود: رشد این کشور پیشرفت و رشد جمهوری اسلامی ایران است.

متکی تاکید کرد که ملت ایران با ملت خوب پاکستان وابستگی جدی دارند و همچنین ما برای کمک و خدمت به برادران خودمان در پاکستان افتخار می‌کنیم.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره سازمان کنفرانس اسلامی و اجلاس اسلام‌آباد گفت: نیازمند اتحاد بین صفوف مسلمانان هستیم و به همین دلیل سال جدید ایران توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای "اتحاد ملی و انسجام اسلامی" نام‌گذاری شده است.

متکی اضافه کرد که در سطح بین‌المللی ما تاکید بر متحدشدن مسلمانان جهان داریم و همچنین در این اجلاس وحدت جهان اسلام توسط ایران تاکید شد.

به گفته وی، وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در نشست اسلام آباد، رژیم صهیونیستی را بخاطر داشتن تسلیحات اتمی و عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محکوم کردند.

وزیر امور خارجه ایران همچین گفت که در این اجلاس از مردم و دولت عراق حمایت و پشتیبانی شده است.

به گفته وی اجلاس بعدی وزرای خارجه کشورهای اسلامی عضو سازمان کنفرانس اسلامی در کشور سنگال خواهد بود.

متکی در پاسخ به سؤالی دیگر خبرنگاران گفت : ما از هر نوع تلاش به منظور کاهش تنش و تامین آرامش برای مردم عراق، استقبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد که برنامه‌ریزی‌هایی برای تقسیم و جدا کردن مسلمانان جهان از یکدیگر بطور علنی آغاز شده است که ادامه دارد و این مسئولیت ماست که برای اتحاد بین کشورهای اسلامی و عراق تلاش کنیم.

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: دانشمندان، دانشگاهیان، رسانه‌ها، مردم، دولت‌ها و علمای مسلمان و آزاده باید در جهان تلاش کنند تا تفکر تقسیم شدن مسلمانان نفی و با آن مقابله شود.

به گفته وی همه با هم اعم از سنی، شیعه، ترک، کرد، عرب و حتی اقلیت‌های غیر مسلمان باید متحد شوند تا با فعالیت‌های مثبت، تلاش و تبلیغات به منظور تقسیم جهان اسلام خنثی شود.

کد خبر 22263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز