سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

گروه سیاسی: وزیر خارجه تأکید کرد: مقامات عالی‌رتبه‌ ایران و آمریکا از جمله وزیران خارجه دو کشور ممکن است دربار‌ه‌ عراق با یکدیگر گفتگو کنند.

منوچهرمتکی پس از دیدار با کارل بیلدت، همتای سوئدی خود در کنفرانسی خبری که ایسنا خبر آن‌را منتشر کرد، گفت: اگر اوضاع به شکلی مثبت ادامه پیدا کند، امکان نشست آتی افراد مربوطه درباره‌ عراق وجود دارد.

متکی تأکید کرد که وی و رایس در نشست شرم‌الشیخ فقط خوش و بش کرده‌اند و البته تأیید نمود که مقامات دو کشور در سطح میان رتبه با هم ملاقات و تبادل نظر داشته‌اند.

کانال ارتباطی باز

سخنگوی‌ وزارت‌ خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه‌ گفت‌: کانال‌ ارتباطی‌ ما با ایران‌ در بغداد باز است‌ و هر یک‌ از طرف‌‌ها می‌ توانند از آن‌ استفاده‌ کنند و به‌ گفتگو درباره‌ ثبات‌ و شرایط امنیتی‌ در عراق بپردازند.

به گزارش واحد مرکزی خبر وی با اشاره به اینکه وزیر خارجه‌آمریکا‌ 24 و 25 اردیبهشت‌ برای‌ دیدار با مقامات‌ ارشد دولتی‌ و نمایندگان‌ جامعه‌ مدنی‌ به‌ مسکو سفر خواهد کرد‌‌، افزود: گفتگوهای‌ رایس با رهبران‌ فدراسیون‌ روسیه دامنه‌ گسترده‌ ای‌ از موضوعات‌ دوجانبه‌ و جهانی‌ را شامل‌ می‌ شود که‌ در برگیرنده‌ ایران‌، کوزوو،‌ نگرانی‌‌های‌ اسرائیل‌، فلسطین‌ و دفاع‌ موشکی‌ است‌.

روابط پس از شرم‌الشیخ

روزنامه‌ الوطن، چاپ عربستان هم به نقل از یک مقام مسوول در وزارت خارجه‌ ایران نوشت: روابط ایران و آمریکا از زمان کنفرانس شرم‌الشیخ قطع نشده است و مقامات عراقی در حال حاضر در تلاش برای برگزاری دور بعدی از مذاکرات ایران و آمریکا هستند.

این مقام ایرانی که به شرط فاش نشدن نامش سخن می‌گفت، تصریح کرد: تهران به دیدار منوچهر متکی و رایس خوش‌بین است و البته این در شرایطی است که تهران همچنان نسبت به مقاصد ‌آمریکا تردید دارد.

از مذاکره ابایی نداریم

ایسنا خبر داد: دیدار کارشناسان ایران و آمریکا در حاشیه‌ اجلاس شرم‌الشیخ صرفا برای این بود که گفته شود ایران از انجام گفتگو ابایی ندارد.

بنابر این گزارش، به نقل از یک مقام آگاه در وزارت خارجه، دیدار کارشناسان ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس شرم‌الشیخ دیداری کوتاه در حد 3-4 دقیقه‌ بود و این دیدار صرفا برای این بود که گفته شود ایران از انجام گفت‌وگو ابایی ندارد ولی مذاکره مستلزم فراهم شدن فضای مناسب و تمهیدات لازم است.

ایسنا افزود:  در این مذاکرات تاکید شد مذاکره نه باید نفی شود و نه باید به صورت نمایشی خاتمه یابد، چنانچه در اجلاس گذشته درباره عراق بر روی دیدار با ایران تبلیغات رسانه‌ای گسترده‌ای شد بدون این که به نتایج آن توجه شود.

وی درباره این که این دیدار به ابتکار چه کسی صورت گرفت، گفت: آمریکا از ابتدا به شدت به دنبال این مذاکره بود، مقامات عراقی خواستار مذاکره در سطوح بالاتر بودند و مقامات مصری و اغلب کشورهای دیگر حاضر در اجلاس نیز برای انجام این دیدار از ایران دعوت می‌کردند و مسئولین ایران نیز بنا بر مصالح و منافع و ارزیابی خود از شرایط عمل کردند.

این سخنان و مواضع همگی در شرایطی بیان می‌شود که چند روز پیش نوری مالکی، نخست وزیر و پس از آن هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق از دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا در آینده نزدیک خبر داده بودند.

پاسخ منفی ایران به طرح سوئیس

براساس گزارش ایرنا، قائم مقام دبیرشورای عالی امنیت ملی از طرح سوئیس به عنوان نوعی تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران یاد کرد و گفت: ایران به این طرح پاسخ منفی داده است و آن را نمی‌پذیرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی تاکید کرد: در این پرونده طرف مقابل از مذاکره به عنوان عوامفریبی عمومی استفاده می کند و می‌خواهد به افکار عمومی تلقین کند که ایران موافق مذاکره نیست.

کد خبر 21530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز