جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

گروه سیاسی: منوچهر متکی درباره حل مشکلات بین ایران و آمریکا و پیشنهاد برگزاری کنفرانس بین‌المللی جهت حل این مشکل گفت: حل مشکلات بین ایران و آمریکا نیازمند زمانی طولانی است و حل مشکلات ریشه‌ای طرفین به این سهولت امکان پذیر نیست.

وزیر امور خارجه در پایان نشست فراگیر کشورهای همسایه عراق و طرفهای منطقه‌ای و بین‌المللی در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران که قسمتهایی از آن از شبکه العربیه به طور مستقیم پخش شد، درخصوص اظهارنظر برخی از مسئولان آمریکایی در خصوص برقراری رابطه با ایران گفت :در حال حاضر یک اراده سیاسی برای از بین رفتن این مشکلات وجود ندارد و چنانچه این عزم و اراده سیاسی به‌وجود آید، این مساله قابل بررسی است.

به گزارش ایسنا، متکی در پاسخ به سؤالی مبنی بر دیدار با کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا و یا شروط ایران برای برگزاری این نشست عنوان داشت: روز پنجشنبه دیدار گروهی وزرای امور خارجه انجام شد اما دیدار جداگانه‌ای بین ایران و آمریکا صورت نگرفت و هیچگونه زمانی نیز برای برگزاری این دیدار تعیین نشد.

وی افزود: درخصوص مسایل مربوط به ایران و آمریکا و روابط دو جانبه وضعیت سخت و دشواری حاکم است، آمریکا با درخواست‌هایی از سوی ایران روبروست و این در حالی است که نیمی از کشورهای منطقه معتقدند که آمریکا باید در برخورد با مسایل منطقه سیاست‌های خود را تغییر بدهد و این موضوع به ویژه در خصوص سیاست‌های این کشور طی سالهای اخیردر عراق، افغانستان و لبنان وجود دارد.

منوچهر متکی  در پایان، آزادی هر چه سریعتر دیپلمات‌های ایرانی را خواستار شد و افزود: این قبیل اقدامات تلاشهای دولت عراق را در ایجاد رابطه‌ با کشورهای همجوار و برقراری روابط دیپلماتیک و حضور هیأت‌های دیپلماتیک در عراق با مشکل روبرو می‌سازد.

با وجود اظهارات وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه حل مشکلات بین ایران و آمریکا نیازمند زمانی طولانی است، هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق از دیدار  اعضای هیأت‌های ایران و آمریکا در شرم‌الشیخ مصرخبر داد.

وزیر امور خارجه عراق گفته است که  این دیدار  در حاشیه کنفرانس شرم الشیخ در سطح کارشناسان انجام شد، نه در سطح وزیران. این خبر را زیباری در نشست مطبوعاتی با همتای مصری خود در پایان نشست فراگیر همسایگان عراق در شرم الشیخ اعلام کرد.

روز پنجشنبه هم رسانه‌ها از قول احمد ابوالغیط وزیر امور خارجه مصر، از گفت‌وگوی کوتاه منوچهر متکی و کاندولیزا رایس سخن گفته بودند.

سلام و علیک

به گفته احمد ابوالغیط، وزیرخارجه مصر بر سر میز ناهار تنها وزیران خارجه دولتهای شرکت کننده در اجلاس حضور داشته‌اند و اگرچه منوچهر متکی و کاندولیزا رایس کنار یکدیگر ننشسته بودند، اما میز ناهار میز کوچکی بوده و تعداد کسانی که دور میز نشسته بودند محدود بوده، پس امکان گفتگو بر سر میز ناهار میان وزیران خارجه ایران و آمریکا فراهم بوده است.

منابع خبری گزارش دادند که شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که در محل اجلاس در شرم الشیخ مصر حضور داشته به خبرنگاران گفته که منوچهر متکی و کاندولیزا رایس سر میز ناهار با هم سلام علیک کرده و جملاتی با هم رد و بدل کرده‌اند که محتوای آن چیز خاصی نبوده است.

به گفته یکی از دیپلمات‌های عراقی حاضر، در جریان ناهار روز پنجشنبه، متکی به محض ورود، خطاب به وزرای امور خارجه که در سالن حاضر بودند، گفت: «السلام و علیکم». و کاندولیزا رایس نیز در پاسخ به زبان انگلیسی گفت: «سلام. انگلیسی شما از عربی من بهتر است.»

تلاش عراقی‌ها

این در حالی است که مقامات عراقی تلاش بسیار وسیعی را برای انجام مذاکره میان وزرای خارجه ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس شرم‌الشیخ به کار بستند.

جلال طالبانی روز پنجشنبه در بیانیه‌ای که دفتر ریاست جمهوری به نقل از وی منتشر کرد گفت: دیدار آمریکا و ایران و گفت و گو و تفاهم بین آنها در نهایت باعث ثبات و امنیت در عراق می‌شود. 

رویترز به نقل از برخی دیپلمات‌ها گزارش داد، بغداد خواستار مذاکره کاندولیزا رایس و همتای ایرانی وی در دومین روز از کنفرانس شرم‌الشیخ شد.

خروج از ضیافت شام

گزارش‌های رسانه‌ای از خروج وزیر امور خارجه از ضیافت شام در شرم‌الشیخ مصر که در آن کاندولیزا رایس همتای آمریکایی وی نیز حضور داشت حکایت دارند. 

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه از شرم‌الشیخ، یکی از مقامات آمریکایی با اعلام این خبر گفت که متکی نامناسب بودن پوشش یکی از خانم‌های ویولونیست‌ حاضر در محل صرف شام را علت خروجش اعلام کرده است.  مقامات کشورمان تاکنون درباره این خبر واکنش نشان نداده‌‌اند.

برنامه برای دیدار

هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق اعلام کرد که هیچ گونه برنامه‌ای برای دیدار منوچهر متکی و کاندولیزا رایس وزیران خارجه ایران و آمریکا در شرم الشیخ، تدارک دیده نشده بود.

وزیر امور خارجه آمریکا هم در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران در پایان اجلاس شرم الشیخ مصر اعلام کرد که فرصتی برای وی به منظور انجام دیدار با وزیر امور خارجه ایران در این اجلاس پیش نیامده است.

به گزارش مهر به نقل از شبکه العربیه رایس در این مورد که آیا تغییری در سیاست‌های کشورش در قبال ایران ایجاد شده است و آیا فکر می‌کنید زمان چنین کاری فرا رسیده است؟ گفت: تمایلی به وجود تنش در روابط‌مان با کشورهای دیگر نداریم.

کد خبر 21190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز