دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه در دیدار با مود اولفسون معاون نخست وزیر و وزیر صنایع و انرژی سوئد با تبیین تاریخ مبارزه فراگیر مردم ایران برای کسب حقوق خویش در جریان ملی شدن نفت اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران چیزی به جز حقوق مسلم ملت خویش برای فن آوری علمی و دانشمندان ایرانی نمی خواهد.

وی افزود: ما انرژی اتمی بر اساس حقوق و مقررات NPT برای توسعه پایدار ملت خویش می خواهیم و مذاکرات سولانا و لاریجانی در چارچوب مبانی منطقی و تامین حقوق ملت ایران و با اختیارات مناسب ایشان می تواند نتایج رضایتبخش به همراه داشته باشد.

منوچهر متکی همچنین قبل از این دیدار در اولین مرحله از سفر منطقه‌ای خود به چند کشور شمال اروپا با حضور در جمع مسئولان، کارشناسان، دانشگاهیان و تعدادی از سفرا و دیپلمات‌های مقیم سوئد در دانشگاه ‌استکهلم گفت: ایران به عنوان عضو معاهده عدم گسترش و عضو فعال جامعه بین‌المللی در پیشبرد هدف خلع سلاح، ضمن رعایت‌تعهدات قانونی خود، مصمم است حقوق لاینفک معاهداتی خود را در استفاده از انرژی هسته‌ای اعمال کند.

وزیر خارجه افزود: جمهوری اسلامی‌ایران به منع گسترش و امحاء سلاح‌های هسته‌ای متعهد می‌باشد و ضمن پایبندی به تعهدات قانونی خود براساس  NPTبه تلاش فعال برای استقرار منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه ادامه خواهد داد.

وی در ادامه سخنان خود در دانشگاه استکهلم تصریح کرد: ارائه برخی پیشنهادات اقتصادی، تجاری و غیره توسط چند کشور اروپایی که ظاهرا در مشورت با تمام اعضا هم نبوده، در مقابل محروم شدن جمهوری اسلامی‌ایران از حقوق‌قانونی و مشروع خود در غنی سازی و چرخه سوخت، برای ملت ما قابل پذیرش نبوده و نیست.

متکی در بدو ورود خود به استکهلم با ایرانیان مقیم سوئد دیدار و گفتگو کرد و پس از آن نیز در جمع صاحبان صنایع سوئد به ایراد سخنرانی پرداخت.

کد خبر 21434

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز