چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

گروه سیاسی: قرار است دیپلمات‌های عالی‌رتبه گروه 1+5 بار دیگر فردا در برلین ملاقات کنند تا برای مذاکرات مهم و جدی با ایران پیرامون برنامه هسته‌ای این کشور آماده شوند.

خبرگزاری فرانسه با اعلام این مطلب به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آلمان که ریاست کنونی گروه هشت را بر عهده دارد گفت: مدیران سیاسی پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متشکل از آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین به همراه آلمان در حاشیه‌ نشستی که به منظور فراهم آوردن مقدمات نشست سران گروه هشت در ماه ژوئن در آلمان برگزار می‌شود، در این باره با یکدیگر مشورت خواهند کرد.

به گزارش ایسنا یکی از دیپلمات‌های حاضر در برلین که خواست نامش فاش نشود گفت: در این نشست درباره زبان قطعنامه‌ جدید شورای امنیت برضد ایران نیز بحث خواهد شد.

به گفته‌ دیپلمات‌ها، چین به صورت تماس تلفنی در این مباحثه حاضر خواهد شد.

نماینده‌ آمریکا در این گفت‌وگوها که در طول آن هیات‌ها درباره‌ نشست اخیر میان خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا و علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران مذاکره خواهند کرد، نیکلاس برنز، معاون امور سیاسی وزیر خارجه‌ آمریکاست.

مؤثرترین تعامل

همچنین به گزارش مهر درحالی که قرار است هشت کشور بزرگ صنعتی جهان نشستی را در آلمان بین روزهای 16 تا 18 خردادماه برگزار و درآن درباره برنامه هسته ای ایران گفتگو کنند، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد : مذاکرات این هفته 1+5 به عنوان یک نشست فرعی از نشست دیپلمات‌های جی 8 و به منظور آمادگی برای این نشست انجام خواهد شد.

وی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: ما می‌خواهیم این اطمینان را ایجاد کنیم که هر تعاملی که خاویر سولانا با ایرانی‌ها دارد، موثرترین تعاملی است که می‌تواند وجود داشته باشد.

گزینه روی میز

درهمین حال رایس تاکید کرد: به رغم سعی واشنگتن جهت حل دیپلماتیک پرونده هسته‌ای ایران، گزینه‌ نظامی نیز همچنان وجود دارد.

وزیرخارجه‌ آمریکا در گفت‌وگو با شبکه‌ العربیه بار دیگر تاکید کرد: جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا با وجود تلاش جهت حل دیپلماتیک پرونده هسته‌ای ایران همچنان گزینه‌ نظامی را روی میز دارد و هرگز از آن چشم‌پوشی نخواهد کرد.

وی افزود: این به آن معنا نیست که ما خواهان انجام این کار هستیم.

طرح سوئیس

اما عبدالرضا رحمانی فضلی، قائم مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: اگر در طرح سوئیس تغییراتی ایجاد شود که تعلیق در آن وجود نداشته باشد، تهران آن را بررسی می‌کند.

وی اظهار داشت: برداشت ما از تایم اوت، بحث تعلیق بوده است و ما اعلام کردیم که هیچ‌گونه تعلیق را نمی‌پذیریم.

کد خبر 21652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز