سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

گروه سیاسی: نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در جریان برگزاری کنفرانس بازنگری در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای با تأکید دستورکار این اجلاس بر «نیاز به تبعیت کامل کشورها از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» مخالفت کرد.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه علی اصغر سلطانیه با تأکید براینکه این موضوع می‌تواند موجب تمرکز بیش از حد معمول آژانس بر فعالیت‌های یک کشور خاص شود، گفت: ما چنین رویکردی را نمی‌پذیریم.
این موضع ایران با مخالفت دیپلمات‌های حاضر در اجلاس مواجه شده و به ادعای آنها این مخالفت ایران ممکن است، این نشست را با شکست مواجه کرده و در نتیجه‌گیری این دوره از بازنگری‌ در ان.پی.تی اختلال ایجاد نماید.
این درحالیست که این اجلاس که تا 21 اردیبهشت ماه  ادامه دارد، اولین نشست از 3 نشست مقدماتی کشورهای امضاء کننده ان.پی.تی درجهت آماده شدن برای بازنگری کلی در سال 2010 است.

درخواست بان کی مون
اما درچنین شرایطی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در کنفرانس وین بدون توجه به حقوق مسلم هسته ای ایران، از تهران خواست تا از برنامه هسته ای خود دست بردارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، بان کی مون گفت: ایران و کره شمالی باید درخواست‌های جامعه جهانی را بپذیرند و از برنامه‌های هسته ای خود دست بردارند. وی افزود: اتخاذ چنین اقدامی از سوی تهران و پیونگ یانگ می‌تواند برای حفاظت از معاهده منع تکثیر سلاح‌های هسته ای موسوم به ان پی تی مفید باشد.

نشست 1+5
نمایندگان آلمان، فرانسه و انگلیس به علاوه آمریکا، روسیه و چین نیز امروز برای بررسی پرونده برنامه هسته‌ای ایران در لندن تشکیل جلسه می‌دهند.
بری مارستون از سخنگویان وزارت خارجه انگلیس با تایید این مطلب در گفت وگو با ایرنا، سطح این نشست را مدیران سیاسی وزارت خارجه کشورهای موسوم به گروه 1+5 اعلام کرد. به گفته مارستون دستور مذاکرات نمایندگان 1+5 در نشست لندن را مفاد قطعنامه  ۱۷۴۷ شورای امنیت درباره برنامه هسته‌ای ایران تشکیل می‌دهد.
نیکلاس برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا و مارک لیال گرانت، مدیر کل سیاسی وزارت خارجه انگلیس نمایندگان این دو کشور در نشست لندن هستند که یک هفته پس از مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در آنکارا برگزار می‌شود.

کد خبر 20987

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز