گروه سیاسی: یک روز پس از پایان مذاکرات نمایندگان چین، انگلیس، فرانسه، روسیه و آلمان موسوم به1+5 در برلین که در حاشیه نشست 8 کشور صنعتی برگزار شد، نیکلاس برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد: واشنگتن و هم‌پیمانان اروپایی‌اش مایلند در هر زمان و مکانی با ایران درباره برنامه هسته‌ای آن مذاکره کنند.

برنز که در زاگرب، پایتخت کرواسی سخن می‌گفت و ایرنا خبر آن را منتشر کرد، افزود: مایلیم در هر زمان و هر مکانی با ایرانی‌ها ملاقات کنیم.

وی تصریح کرد: کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا گفته است که از حضور در چنین مذاکراتی خشنود می‌شود.

همچنین ایسنا به نقل از معاون امور سیاسی وزیر خارجه‌ آمریکا گزارش داد: اگر ایران به عدم پیروی از درخواست‌های شورای امنیت سازمان ملل ادامه دهد در ماه ژوئن با تحریم‌های جدید روبه‌رو خواهد شد.

ابهام در دستور کار نشست

اما به گزارش رویترز، محور دیدار مقامات عالی‌رتبه 1+5 در برلین صحبت از عدم پیروی ایران از درخواست شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر توقف فعالیت‌های هسته‌ای‌ بوده است.

یکی از دیپلمات‌های شرکت کننده در این نشست با اشاره به این‌که در آینده مذاکرات و مشورت‌های بیشتری انجام خواهد گرفت، این نشست را خوب و سازنده‌  توصیف کرد و دیگر دیپلمات‌های حاضر در این نشست گفتند که آمریکا مشتاق بود درباره زبان احتمالی یک قطعنامه جدید تحریم‌ها علیه ایران صحبت کند.

وزارت خارجه آلمان پس از نشست از اظهارنظر خودداری کرد. این وزارتخانه قبل از برگزاری نشست گفته بود درباره تحریم‌های جدید صحبتی صورت نخواهد گرفت و کشورها منتظر گزارش محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پیروی ایران از قطعنامه‌های سازمان ملل هستند.

کمتر از یک پیشنهاد

در همین حال سفیر سوئیس در تهران طرح موسوم به «پیشنهاد سوئیس» که برای حل مساله‌ هسته‌ای ایران پیشنهاد شده را چیزی کمتر از یک پیشنهاد خواند که در قالب برگه‌ای به ایران ارائه‌ شده است.

این دیپلمات سوئیسی که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد درباره این طرح گفت: مقامات وزارت خارجه سوئیس احساس کردند فعالانه اقداماتی را انجام دهند تا مذاکرات هسته‌ای ایران بتواند دوباره از سر گرفته شود. این یک انگیزه بود و آنچه ما انجام دادیم ارائه‌ برخی نظرات درباره‌ این بود که این گفت‌وگوها چه‌طور می‌تواند دوباره شروع شود. این‌ها نظرات و تشویق‌هایی از جانب سوئیس در جهت یافتن فرمولی جدید برای آغاز مذاکرات است، اما مذاکرات به سوئیس مربوط نمی‌شود بلکه به سولانا از طرف اتحادیه‌ اروپا و لاریجانی از طرف ایران مربوط می‌شود.

ولتی با اشاره به این‌که لفظ «پیشنهاد سوئیس» لفظ مناسبی نیست، ادامه داد: پیشنهاد سوئیس چیزی کمتر از یک پیشنهاد است. یک‌سری نظرات برای سولانا و دولت شماست مبنی بر این‌که مذاکرات چه‌طور می‌تواند آغاز شود.

وی با ذکر این‌که این برگه حدود شش ماه قبل به ایران ارائه شد، افزود: این طرح در طول چند ماه توسعه پیدا کرده است، ما مدت چندین ماه تماس‌های زیادی با مقامات ایرانی داشته‌ایم و در طول این تماس‌ها و نه مذاکرات درباره‌ مشکلات صحبت کردیم سپس در راستای ترغیب طرفین به برخی نظرات رسیدیم تا این‌که حرکات کوچکی را در نظر بگیرند، حرکاتی بسیار کوچک اما کافی برای یک آغاز.

ارزیابی غیرواقعی

در چنین شرایطی ژنرال یوری بالویفسکی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه پس از نشست شورای روسیه- ناتو در بروکسل گفت: ارزیابی‌ها از توان موشکی ایران و تهدیدآمیز بودن آن برای کشورهای اروپایی، غیرواقعی و مبالغه‌آمیز است و این مسئله نمی‌تواند دلیلی برای ضرورت استقرار سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا در اروپا باشد.

و بالاخره این‌که رئیس جمهوری آمریکا رسماً اعتراف کرد که هدف اصلی دیک چنی معاون وی از سفر چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته به منطقه خاورمیانه، تقویت  جبهه ضد ایرانی در منطقه و همراه کردن کشورهای منطقه با سیاست‌های واشنگتن بر ضد تهران بوده است.

تکذیب ممنوعیت بازرسی

به گزارش ایرنا، سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خبر منتشر شده از سوی خبرگزاری فرانسه مبنی بر ممانعت ایران از بازرسی بازرسان آژانس را تکذیب کرد.

علی اصغر سلطانیه تاکید کرد که هیچ مشکلی در رابطه با بازرسی‌های آژانس مطابق با پادمان جامع ان.پی.تی وجود نداشته و ندارد.

خبرگزاری فرانسه شامگاه پنجشنبه ادعا کرد که ایران مانع از دیدار  بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نطنز شده است.

کد خبر 21755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز