گروه سیاسی: موضوع تعلیق به دلیل غیرمنطقی بودن نمی‌تواند پیش شرط و یا نتیجه مذاکرات باشد.

پس ازتصویب قطعنامه 1747 شورای امنیت مبنی برتشدید تحریم‌هابرضدبرنامه هسته‌ای و موشکی ایران، شورای عالی امنیت ملی درخبری که ایرنا آن را منتشرکرد، با تأییدخبر گفت‌وگوی تلفنی دبیر این شورا با خاویرسولانا درروز چهارشنبه تأکید کرد: جمهوری اسلامی‌ایران فقط درباره عدم انحراف از فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای آمادگی مذاکره دارد، نه درباره حقوق هسته‌ای ایرانیان.

براین اساس دبیرشورای عالی امنیت ملی به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: تهران هیچ پیش شرطی اعم از تعلیق موقت یا دائم را نمی‌پذیرد و اصولا موضوع تعلیق به دلیل غیرمنطقی بودن نمی‌تواند پیش شرط و یا نتیجه مذاکرات باشد. سولانا نیز دراین تماس تلفنی تقاضای خود را درباره آغاز مذاکرات مطرح کرده است.

ایسنا نیزبه نقل ازیک مقام آگاه در اتحادیه‌ اروپا گزارش داد: سولانا در این گفت‌وگوی تلفنی درباره وضعیت تفنگداران انگلیسی که آزادی آن‌ها هنوز اعلام نشده بود و بن‌بست مذاکرات هسته‌ای ایران با لاریجانی به بحث و تبادل‌نظر پرداخت.

 وی درعین حال هرگونه معامله میان سولانا ولاریجانی درباره آزادی تفنگداران انگلیسی و ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای را ردکرد. اما سفیردایم انگلیس درسازمان ملل اعلام کرد: آزادی 15 ملوان انگلیسی مواضع لندن درباره‌ پرونده هسته‌ای ایران را تغییرنخواهد داد.

امیرجونزپری، سفیردایم انگلیس درسازمان ملل که کشورش درماه جاری میلادی ریاست شورای امنیت را برعهده دارد درکنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: این دومسئله به هیچ عنوان به هم مربوط نمی‌شوندوانگلیس معتقد است اگر ایران قطعنامه‌های شورای امنیت را رعایت نکند وغنی سازی اورانیوم رامتوقف نکند، باید فشار برآن را افزایش داد.

وی تاکید کرد:آزادی ملوانان انگلیسی به لطف تلاش‌های دیپلماتیک، سنجیده، آرام اما مصرانه‌ لندن ونیزسازمان ملل میسر شد.

احتمال مذاکره
درچنین شرایطی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: کاندولیزا رایس در زمان حضورش در نشست همسایگان بغداد برای گفت‌وگوی مستقیم با ایران بازبرخورد می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه‌ آمریکا گفت: کاندولیزا رایس گفت‌وگوی دوجانبه با ایرانی‌ها درنشست درسطح وزیران درباره‌ عراق را که احتمالا اوایل ماه آینده‌ میلادی برگزار می‌شود منتفی ندانسته است.

شان مک کورمک درگفت‌وگو با خبرنگاران افزود: ما هرگونه تعامل دیپلماتیک خاص را منتفی نخواهیم کردوباتوجه به اینکه درنشست قبلی چنین چیزی داشتیم، درنشست وزرای خارجه نیز مشابه آن ممکن است تحقق پذیرد.

درنشست پیشین که در بغداد برگزارشد زلمای خلیل‌زاد، سفیرآمریکا در عراق با هیات‌های ایرانی و سوری گفت‌وگو کرد و مک کورمک گفت که ممکن است رایس نیز چنین کاری را انجام دهد.

هوشیارزیباری، وزیرخارجه عراق تنها به برگزاری این کنفرانس اشاره کرده و محل برگزاری آن را تعیین نکرده است.

موضع فرمانده جدید
فرمانده جدیدنظامیان آمریکایی درخاورمیانه با رد هرگونه حمله احتمالی ایالات متحده به ایران تاکید کرد مسائل مربوط به ایران باید به شیوه دیپلماتیک حل شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دریادار ویلیام جی. فالون با رد هرگونه اقدام احتمالی نظامی علیه ایران، خواستار حل مسائل مربوط به ایران به شیوه دیپلماتیک شد.

این ژنرال آمریکایی که از مصردیدن می کرد پس ازدیدار با حسنی مبارک، رئیس جمهورمصر درجمع خبرنگاران در شرم الشیخ، درپاسخ به سوالی، حمله احتمالی آمریکا به ایران را رد کرد و گفت: آمریکا درحال حاضر تمام توان خود را درعراق و افغانستان صرف می کند.
وی گفت: باید ایران را متقاعد کرد تا دست از فعالیت‌های هسته ای خود بردارد تا این مسئله به شیوه ای سیاسی و مسالمت‌آمیز حل شود.

کد خبر 18938

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز