گروه سیاسی: روزنامه نزاویسیمایا گازتا، چاپ مسکو به نقل از یک منبع موثق در وزارت خارجه روسیه گزارش داد مسکو پیشنهاد کرده برای حل مساله هسته‌ای ایران، نوعی نقشه راه به ایران ارایه شود و نمایندگان 1+5 به طور جدی برروی این طرح کار کنند

و البته این در شرایطی است که روز دوشنبه 24 اردیبهشت از جانب وزارت خارجه اعلام شد که معاون وزیر خارجه روسیه وارد تهران شده است.

این روزنامه در تشریح طرح سوئیس نوشت: شرط اصلی ازسرگیری مذاکرات با ایران، از جانب 1+5 تعلیق غنی‌سازی اورانیوم اعلام شده بود، اما تهران تاکید کرد تحت هیچ شرایطی از غنی‌سازی اورانیوم صرف نظر نخواهد کرد و به همین علت نقشه راه ویژه ایران که در حال تکمیل است به این کشور پیشنهاد می‌کند غنی‌سازی اورانیوم را نه بطور کلی، بلکه موقتا و در طول مذاکرات به‌حالت تعلیق درآورد.

درهمین حال ایسنا گزارش داد: معاون وزیر خارجه روسیه در سفری 2 روزه به ایران به منظور دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات کشورمان وارد تهران شد.

به گفته یک مقام آگاه در وزارت خارجه، الکساندر لوسیوکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در این سفر درباره‌ مسایل و مشکلات راه‌اندازی نیروگاه بوشهر نیز گفت‌و‌گو خواهد کرد.

رایس در مسکو

اما خبر روزنامه نزاویسیمایا گازتا مبنی بر طرح جدید روسیه برای برنامه هسته‌ای ایران و همچنین سفر معاون وزیر خارجه روسیه به تهران برای انجام گفت‌وگو پیرامون بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران در شرایطی منتشر می‌شود که  وزیر خارجه آمریکا روز گذشته برای دیدار با مقامهای روسیه وارد مسکو شد.

رایزنی برای ادامه مذاکرات

عبدالرضا رحمانی فضلی، قائم مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی هم درباره روند ادامه مذاکرات لاریجانی و سولانا درباره برنامه هسته‌ای ایران به ایرنا گفت: زمان و مکان گفت‌وگوهای لاریجانی و سولانا ظرف چند روز آینده مشخص می‌شود.

زمان مناسب برای گفتگو

به گزارش ایسنا، کاندولیزا رایس درباره مذاکرات آتی ایران و آمریکا درباره عراق گفت: آمریکا تصمیم دارد با ایران درباره‌ امنیت در عراق گفت‌وگو کند، چراکه مقامات این کشور زمان را برای این کار مناسب می‌دانند.

وزیر خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: چند وقتی است که کانال مناسب برای مذاکرات فراهم شده و اکنون زمان خوبی برای فعال کردن آن کانال است.

وی افزود: عقیده گفت‌وگو با ایران حاصل رایزنی با کشورهای همسایه عراق در منطقه بود.

کد خبر 22032

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز