گروه سیاسی: علی لاریجانی با اشاره به درخواست‌های مکرر رهبران عراقی برای مذاکره ایران و آمریکا برای حل مشکلات این کشور گفت: فعلاً موضوع مذاکره با آمریکا مطرح نیست، اما در آینده و چنانچه از طریق خود آمریکا، این مسئله عنوان شود، چنین مذاکراتی می‌تواند برگزار شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی این گفته را در پایان مذاکرات خود با ابراهیم‌جعفری نخست وزیر سابق عراق بیان کرد.

مذاکرات آتی

علی لاریجانی با تائید مذاکرات خود با سولانا در روزهای آینده اعلام کرد که ایران برای حل موضوع هسته‌ای از هر طرحی که در آن شروط عقلانی وجود داشته باشد استقبال می‌کند.

وی گفت: بر اساس قرار قبلی که قرار بود مذاکرات پس از دو هفته انجام شود این مذاکرات انجام خواهد شد اما هنوز مکان آن مشخص نشده است.

وی که در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر سخن می‌گفت درباره این که آیا ایران در این مذاکرات طرح‌های حاوی تعاریف متفاوت از تعلیق را می‌پذیرد؟ گفت: در شرایط ایجاد شده جدید باید طرحی نو درانداخت و این که روی موضوعات گذشته و شرایط کهنه صحبت شود خیلی صحیح نیست.

دبیر شورای عالی امنیت در پاسخ به سؤالی درباره اینکه اگر آمریکا قصد گروکشی در عراق از مذاکرات هسته‌ای شما با خاویر سولانا را داشته باشد ایران چه تصمیمی خواهد گرفت؟ اظهار داشت: موضوع هسته‌ای ایران و مسئله‌ عراق از یکدیگر متفاوت هستند.

اهتمام ویژه‌ برای آزادی دیپلمات‌ها

لاریجانی در مورد‌ سفر اخیرش به عراق و احتمال آزادی پنج دیپلمات ایرانی  گفت: در دیداری که با آقای مالکی و رهبران عراق داشتم احساس کردم که اهتمام ویژه‌ای برای آزادی دیپلماتها وجود دارد. دستگیری دیپلماتها کاری ناصواب و خلاف عرف بین‌الملل بود.

ابراهیم جعفری، نخست‌ وزیر سابق عراق در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر رئیس جمهور فعلی عراق بودید در خصوص پنج دیپلمات دستگیر شده در عراق چه می‌کردید، گفت: بنده در موقعیتی نیستم که برای قرار گرفتن در رأس حکومت آمادگی داشته باشم. نوری مالکی از طریق دموکراسی و انتخابات آزاد در عراق انتخاب شده است و من تلاش دارم از دولت مالکی حمایت کنم.

موضوع، امنیتی است

به گزارش ایسنا وی در پاسخ به سؤالی درباره‌ دستگیری حسین موسویان از دیپلمات‌های سابق تیم مذاکره‌ کننده‌ هسته‌ای و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام‌، گفت: من در سفر عراق بودم و خیلی اطلاعی ندارم، البته این موضوع چیزی نیست که در حوزه‌ کاری بنده باشد این مسئله مربوط به دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی است و دقیقاً نمی‌دانم بحث از چه قرار بوده است.

کد خبر 21189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز