گروه سیاسی: پس از آنکه روز یکشنبه ایران موافقت خود را برای حضور در نشست همسایگان عراق که قرار است روزهای 13 و 14 اردیبهشت‌ماه در شرم الشیخ مصر برگزار شود، اعلام کرد، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت:

از نشست شرم‌الشیخ انتظار معجزه نداریم. علی لاریجانی که به منظور انجام سفری 3 روزه در بغداد بسر می‌برد، در دیدار  معاون رئیس جمهور عراق ، افزود: اگر این نشست برای حمایت از دولت نوری مالکی باشد و نیز به ثبات و امنیت این کشور کمک کند، از آن حمایت می‌کنیم.
لاریجانی خاطرنشان کرد: هدف من در سفر به عراق رایزنی به منظور گسترش مناسبات در تمام زمینه‌ها است و در این سفر با همکاری بسیار خوب مقام‌های عراق روبرو شدیم و ما نیز از دولت قانونی این کشور پشتیبانی می‌کنیم.
عادل عبدالمهدی، معاون رئیس جمهور عراق نیز از اهتمام ایران به گسترش مناسبات میان دو کشور قدردانی و تلاش‌های ایران به منظور حمایت از عراق را ارزنده توصیف کرد.  وی گفت وگو با دبیر شورای امنیت ملی ایران را مفید ارزیابی و از تصمیم ایران برای شرکت در اجلاس شرم‌الشیخ قدردانی کرد.
دبیرشورای عالی امنیت ملی همچنین روز گذشته در دیدار وزیر خارجه عراق تصریح کرد: برداشت ابتدایی ایران از همایش شرم الشیخ این بود که این اجلاس، نشستی فرمایشی است اما با توضیحات مقامات عراقی این ابهام برطرف شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، علی لاریجانی در دیدار هوشیار زیباری گفت: دولت عراق برای تصمیم گیری به بلوغ کامل رسیده است و نیازی به بسته‌های پیشنهادی دیگر کشورها در نشست شرم الشیخ ندارد. لاریجانی خاطرنشان کرد: مهمترین دستاورد نشست آینده شرم الشیخ  حمایت از دولت منتخب عراق است.
دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران تصریح کرد: مسئله عراق، پیچیده است و ما نگران بودیم که با برگزاری نشست شرم الشیخ بر پیچیدگی آن افزوده شود،اما با توضیحات دولت عراق ما برای شرکت در این نشست مصمم شدیم. وی با قدردانی از پیگیری‌های وزیر خارجه عراق برای آزادی 5 دیپلمات ایرانی گفت: دیپلمات‌های ایرانی باید هر چه سریع تر ازبند نظامیان آمریکایی آزاد شوند.
اقدام شجاعانه
هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق نیز در پایان دیدار با علی لاریجانی، تصمیم ایران برای حضور در نشست شرم الشیخ را اقدامی شجاعانه خواند.
دیدار با طارق الهاشمی‌
معاون رئیس جمهوری عراق نیز در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تصریح کرد: از مشارکت ایران در اجلاس شرم الشیخ قدردانی می‌کنیم.
به گزارش ایرنا، طارق الهاشمی‌در این دیدار اظهار امیدواری کرد تا اجلاس کشورهای پیرامون عراق پنجره‌ای برای حل مشکلات تمامی‌کشورهایی باشد که به مسئله عراق اهتمام می‌ورزند.  وی همچنین با ابراز نگرانی درباره بحث و جدلهای طرح شده درارتباط با پرونده هسته‌ای ایران گفت: امیدوارم تمامی‌این بحثها در پایان به نفع جمهوری اسلامی‌ایران خاتمه یابد.

کد خبر 20893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز