سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۱
۰ نفر

یاسر مرادی: اگرچه بالاخره ایران در پی اصرارهای مکرر بین‌المللی به‌ویژه مسئولان عراقی و تاثیری که اجلاس شرم الشیخ بر سرنوشت ملت عراق دارد، تصمیم گرفت در این اجلاس شرکت کند اما این پایان داستان نیست چرا که حضور در شرم‌الشیخ به منزله راه رفتن روی لبه تیغ است.

آمریکا در واقع قصد دارد حضور ایران را در جهت افزایش مشروعیت خود برای حضور در عراق مورد بهره‌برداری قرار دهد که دیپلمات‌های حاضر در این جلسه باید با در دست داشتن ابتکار عمل، مانع از این هدف آمریکایی‌ها شوند.

هر چند که شرکت در این اجلاس تقریباً مورد اجماع تمامی سیاستمداران کشورمان قرار گرفته‌ ولی به دلیل حساسیت فراوان این اجلاس هنوز اما و اگرهایی در مورد نحوه حضور، مباحث احتمالی مطروحه، سطح حاضرین در این اجلاس، سطح مذاکرات و ارائه اسناد و مدارک طرفین وجود دارد که بر اهمیت این اجلاس  بیش از پیش افزوده است. در همین راستا ارزیابی چند تن از نمایندگان مجلس و پیشنهادات آنها به هیأت ایرانی عازم به این اجلاس را جویا شدیم.

محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز با تأکید بر این که در مؤثر بودن حضور ایران در  اجلاس شرم‌الشیخ هیچ تردیدی وجود  ندارد گفت: وقتی ایران ابتدا اعلام کرد بنا به دلایلی حاضر به شرکت در این اجلاس نیست حتی نخست‌وزیر عراق هم حاضر شد برای متقاعد کردن ایران به تهران بیاید.

وی ادامه داد: آمریکا هم به خوبی می‌داند مسئله عراق بدون حضور ایران قابل حل نیست ولی ما هم در مقابل نباید انتظار تحولی اساسی و نتیجه‌ای بسیار مهم را از این اجلاس داشته باشیم.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون اصولگرایان ادامه داد: اجلاس شرم‌الشیخ در مقایسه با اجلاس بغداد یک قدم به جلو حساب می‌شود و در حال حاضر هم در وزارت خارجه  نوع برخورد با هیأت آمریکا در این اجلاس و سطح آن کاملاً  مشخص شده است.

وی در پایان تأکید کرد وزارت خارجه قطعاً باید مصالح کشور را در این اجلاس در نظر بگیرد و اگر زمینه‌ای برای دفاع در حقوق هسته‌ای ایران هم فراهم شد با قدرت از آن دفاع کند.

دور از فضای تبلیغاتی

حسین نجابت عضو هیأت رئیسه مجلس هم تأکید کرد علت رویکرد مثبت ما و اینکه نهایتاً راضی شدیم در این اجلاس حضور یابیم تنها به علت حساسیتی بود که روی سرنوشت ملت عراق داریم و نه چیز دیگر.

نماینده شیراز ادامه داد: ما پیش شرط‌هایی را برای حضور خود در نظر گرفته بودیم که بحث روشن شدن تکلیف 5 دیپلمات ایرانی بود که تا حدودی سرنوشت آنها روشن شد، چرا که آمریکا هم فهمیده بود تشکیل این اجلاس بدون حضور ایران اساساً  فایده‌ای نخواهد داشت.

وی با هوشمندانه و عاقلانه خواندن تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای حضور در این اجلاس افزود:  در این اجلاس برخلاف تبلیغات و فضای رسانه‌ای که ایجاد شد فقط بحث‌های رسمی که در دستور جلسه قرار دارد مطرح خواهد شد.

نجابت افزود: در این گونه نشست‌ها طرفین مذاکره فقط به این فکر می‌کنند که چطور در پای میز مذاکره موفق باشند لذا جایی برای برخوردهای غیررسمی و غیر مرتبط  که این روزها  جنبه‌های تبلیغاتی به خود گرفته وجود نخواهد داشت.

وی در مورد اینکه امکان دارد آمریکایی‌ها اجلاس را به میز محاکمه ایران مطابق ادعاهایشان مبنی بر دخالت ما در عراق تبدیل کنند افزود: آنها خوب می‌دانند ما ارتباطاتی در عراق داریم اما این ارتباطات به هیچ‌وجه در چارچوب ادعاهای آنها مبنی بر دخالت  در عراق نمی‌گنجد چرا که ما حساسیت زیادی روی مسائل عراق داریم.

سخنگوی فراکسیون اصولگرایان تأکید کرد ما هم به خوبی می‌دانیم آمریکایی‌ها فقط امنیت لوله‌های نفت را تأمین می‌کنند اما  نمی‌خواهند در مناطقی از بغداد امنیت ایجاد کنند و باید برای این‌گونه مسائل در این اجلاس راهکاری اساسی بیندیشیم.

گره خوردن امنیت ایران با عراق

حسین نوش‌آبادی نماینده ورامین هم با اشاره به این که دولت و مجلس پس از کارشناسی‌ها و ارزیابی‌های فراوان تصمیم به حضور در  شرم‌الشیخ گرفتند گفت: در نهایت  به این نتیجه رسیدیم که حضور ما در سطح وزیر خارجه به صلاح است.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه امنیت مرزهای ما به امنیت داخلی کشورهای همسایه گره خورده، حضور ما می‌تواند دستاوردهای مثبتی به دنبال داشته باشد.

رئیس فراکسیون روزنامه‌نگاران مجلس ادامه داد: آمریکایی‌ها در موضعی هستند که احساس می‌کنند ادامه حضور آنها در عراق بدون رضایت و همکاری ایران، امکان ندارد لذا ما هم باید در این اجلاس کاملاً از موضع قدرت وارد شویم.

وی با اشاره به اینکه در حاشیه این دیدار مسائلی در زمینه پرونده هسته‌ای ایران هم می‌تواند به طور غیر رسمی مطرح شود گفت: همان‌طور که آقای احمدی‌نژاد هم اعلام کرده کلیت مذاکره با آمریکا برخلاف مصالح ما نیست ولی خود آمریکایی‌ها باعث تیره شدن روابط می‌شوند. لذا این اجلاس می‌تواند مقدمه‌ای برای آب شدن یخ حاکم بر روابط موجود باشد.

کد خبر 20946

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز