چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

حمیدرضا حاجی‌بابایی: با توجه به شرایط به وجود آمده، حضور ایران در شرم‌الشیخ یک فرصت محسوب می‌شود که این مهم از دو منظر قابل توجه است:

اول اینکه این اجلاس فرصت بسیار مناسبی است که زمینه‌های خروج آمریکایی‌ها که ایران و خود مردم عراق مدت‌ها به دنبال آن بودند فراهم  شود.

با توجه به اینکه موضوع این جلسه راجع به امنیت عراق است قطعاً دیپلمات‌های کشورمان با طرح این مسئله که اولین معضل عراق، حضور نیروهای بیگانه در این کشور مسلمان است می‌توانند بسترسازی مناسبی در این زمینه ایجاد کنند.

اما نکته دوم اینکه ایران باید سعی کند در حاشیه اجلاس، سمت و سوی محوریت ایجاد امنیت در عراق را به سوی کشورهای همسایه عراق منتقل کند. در واقع در این کشمکش آمریکا خواهد کوشید در مسئله تأمین امنیت عراق کماکان محوریت خود را حفظ کند.

چنین به نظر می‌رسد که حاشیه شرم‌الشیخ بسیار مهم‌تر از متن آن است چرا که کشورهای حاضر بویژه کشورهای اسلامی می‌توانند مباحث جهان اسلام و برخوردهایی که با مسلمانان به بهانه تروریست‌ صورت می‌گیرد را مورد بحث قرار دهند.

البته اگر تدبیر و عقلانیت بر این اجلاس حاکم باشد شاید بتوان مباحث هسته‌ای ایران را در مذاکرات دو یا چند جانبه مورد مذاکره قرار داد.

نکته‌ای که نباید از آن تغافل کرد این است که مذاکره بین آمریکا و ایران در این اجلاس کاملاً منتفی است چون به هیچ وجه شرایط داخلی و بین‌المللی  برای این امر آماده نیست آمریکا باید برای مذاکره با ایران رسماً درخواست ارائه کند و قبل از آن هم در راستای برداشتن دیوار بی‌اعتمادی موجود گام‌هایی را بردارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

کد خبر 21091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز