دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

گروه سیاسی: روزنامه انگلیسی گاردین با تلقی موافقت ایران با حضور در اجلاس شرم الشیخ به عنوان آمادگی تهران برای گفت‌وگو با آمریکا، نوشت: واشنگتن و تهران پس از سال‌ها آماده‌ انجام گفت وگو‌هایی در بالاترین سطوح با یکدیگر در پی توافق ایران برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی آینده عراق در مصر هستند.

به گزارش ایسنا، این روزنامه افزود: انتظار می‌رود کاندولیزا رایس، وزیر خارجه‌ آمریکا روز جمعه با منوچهر متکی، وزیر خارجه‌ ایران در شرم‌الشیخ دیدار کند.

هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق گفت که گفت وگو‌های آمریکا - ایران اکنون از احتمال بسیار بالایی برخوردار است، اما رایس، محتاط‌تر بود و گفت که روبه‌رو شدن با یکدیگر را منتفی نمی‌داند.

این گفت‌وگو‌ها نشانگر برهه بسیار مهم در روابط آمریکا و ایران است که از سال 1979 و خلع شاه ایران دچار خصومتی دو جانبه بوده است و اکنون نیز با به‌کارگیری لفظ محور شرارت از سوی آمریکا و صحبت از شیطان بزرگ در ایران و نیز برنامه هسته‌ای تهران ، لکه‌دار است.

گاردین ادامه داد: دیپلمات‌ها می‌گویند تهران تلاش نمود تا به این امید برسد که واشنگتن 5 ایرانی دستگیر شده به وسیله نیروهای آمریکایی در شهر اربیل را آزاد خواهد کرد.

تلویزیون سراسری ژاپن

تلویزیون سراسری ژاپن (ام.اچ.کی) هم روز یکشنبه به نقل از دولت عراق گزارش داد: ایران در کنفرانس بین‌المللی کشورهای همجوار عراق که اواخر هفته جاری و به منظور دستیابی به راه‌های برقراری ثبات در این کشور در شرم‌الشیخ مصر برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از ان.اچ.کی هم اینک توجهات بر این موضوع متمرکز است که آمریکا و ایران که بر سر توسعه هسته‌ای ایران و مسایل دیگر با یکدیگر اختلاف دارند، چگونه به یکدیگر واکنش نشان خواهند داد.

ان.اچ.کی افزود: همه نگاه‌ها در این نشست به سوی این مسئله نشانه رفته است که اگر کاندولیزا رایس و منوچهر متکی با یکدیگر ملاقات کنند، در چه موردی گفت وگو خواهند کرد.

مطبوعات عربستان

ایرنا نیز گزارش داد حضور ایران در اجلاس شرم‌الشیخ بازتاب وسیعی در رسانه‌ها و مطبوعات عربستان سعودی داشته است.

روزنامه الریاض به نقل از رئیس جمهوری ایران نوشته است: این حضور با هدف ایجاد ثبات، امنیت و آرامش دائمی این کشور اسلامی صورت می‌گیرد.

به‌نوشته این روزنامه علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز گفته است مشارکت ایران در این اجلاس در حمایت از مردم مظلوم و دولت ملی عراق می‌باشد.

این روزنامه همچنین به‌نقل از لاریجانی نوشته است: مردم ایران قبل از سقوط دیکتاتور عراق و بعد از آن همواره در کنار مردم ستمدیده این کشور اسلامی بوده‌اند و امروز نیز در کنار آنان خواهند بود.

روزنامه عکاظ نیز در صفحه نخست خود به حضور ایران در اجلاس شرم‌الشیخ اشاره کرده است. این روزنامه با اشاره به اظهارات اخیر رایس ، وزیر خارجه آمریکا نوشته است: جمهوری اسلامی ایران همانند دیگر کشورهای همسایه عراق باید در روند پایان دادن به خشونت‌های این کشور کمک کند.

تیتر روزنامه الجزیره  یکی دیگر از روزنامه‌های معتبر و پرتیراژ این کشور چنین است: ایران بر مشارکت خود در اجلاس شرم الشیخ تاکید کرد.

این روزنامه با اشاره به دیدار احتمالی وزیران خارجه ایران و آمریکا در حاشیه این اجلاس به نقل از وزیر امورخارجه آمریکا نوشته است: هر گونه مذاکره و تماس با طرف ایرانی صرفاً درباره عراق خواهد بود.

روزنامه الجزیره پافشاری نوری المالکی، نخست وزیر عراق را در تماسی که با احمدی نژاد داشته از علل اصلی مشارکت ایران در این کنفرانس اعلام کرده است.

روزنامه‌های الوطن ، المدینه ، عرب نیوز ، الحیات و دیگر شبکه‌های خبری این کشور نیز خبر حضور جمهوری اسلامی ایران در نشست شرم الشیخ را در صدر اخبار سیاسی خود قرار دادند.

کد خبر 20867

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز