همشهری آنلاین: وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی به مناسبت هشتم تیر، روز ملی مبارزه با سلاحهای شیمیایی و میکروبی یک بیانیه مطبوعاتی منتشر کرد.

به گزارش سایت وزرات امورخارجه متن این بیانیه به شرح زیر است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بیستمین سالگرد بمباران شیمیایی مردم غیر نظامی و بی دفاع شهر سردشت در هفتم و هشتم تیرماه سال 1366 را که از سوی دولت و به حق بعنوان روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی نامگذاری شده است،.ارج نهاده و این فرصت را جهت ادای احترام به شهیدان و جانبازان عزیز شیمیایی و خانواده های ایشان و ابراز همدردی با آلام و رنج های آنان، مغتنم می‌شمارد.

حملات جنایتکارانه شیمیایی منحصر به سردشت نبوده و بخش های مختلف میهن اسلامی بویژه مناطق مرزی از غرب تا جنوب در دوران جنگ تحمیلی حدود 300 بار مورد حملات انواع مختلف سلاح های مرگبار شیمیایی قرار گرفت که روستاهای مناطق مرزی کرمانشاه از جمله زرده، نسار دیره و شامار دیره نیز بخشی از پرونده تاریک جنایات جنگی رژیم معدوم صدام به شمار می آید.

این نامگذاری، از سویی یادآور فاجعه تلخ و دردناکی است که توسط جنایتکاران جنگی، به عنوان لکه ننگی در حافظه تاریخی مرد م ایران زمین نقش بسته و از سوی دیگر بیانگر رسالت دولت و ملت و همه نهادهای برخاسته از آنها اعم از دستگاههای ذیربط دولتی و ا نجمنها و جمعیتهای مردمی، برای تلاش در جهت کاستن از آلام و رنجهای بیشمار جسمی و روحی مصدومین عزیز شیمیایی و خانواده ها و بازماندگانشان می باشد.

با گذشت بیش از بیست سال از بمبارانهای شیمیایی دشمن بعثی، هنوز فجایع ناشی از آن التیام نیافته و آثار مصیبت بار آن و قصور و اغماض عامدانه حامیان صدام، که با کمک و مساعدت به این رژیم و تجهیز آن به سلاحهای ممنوعه شیمیایی، او را در ارتکاب این جنایات یاری کردند، نمی توان فراموش کرد.

جمهوری اسلامی ایران با بیش از یکصد هزار مصدوم شیمیایی دوران جنگ8 ساله تحمیلی ، بعنوان بزرگترین قربانی سلاحهای شیمیایی در د وران معاصر ،حق بزرگی بر گردن جامعه جهانی دارد که متاسفانه از کنار درد و رنج این قربانیان با بی تفا وتی و سکوت گذشته است.

سکوت مجامع بین المللی و دولتهای غربی در قبال استفاده گسترده رژیم صدام از انواع سلاحهای شیمیایی علیه اتباع نظامی و غیر نظامی ایران، موجب شد تا این رژیم بی هیچ نگرانی از سوی مدعیان دروغین حقوق بشر، حتی با حمایت فنی و کمک تجهیزاتی آنان، اتباع غیر نظامی خود در حلبچه را نیز با سلاحهای شیمیایی قتل عام کند.

بدون شک، اگر بی ا عتنایی قدرتهای جهانی و بخصوص دول غربی به کرامت انسانی و حقوق واقعی بشر و حمایتهای همه جانبه آنان از رژیم صدام نبود، تاریخ معاصر شاهد قتل عام هزاران انسان بی گناه توسط سلاحهای مرگبار شیمیایی نمی بود.

جمهوری اسلامی ایران با یادآوری مشارکت فعال خود در به ثمر رساندن مذاکرات مربوط به تدوین کنوانسیون سلاحهای شیمیایی و نقش پویای خود در اجرای ملی و جهانی این کنوانسیون،از مجامع بین المللی و جامعه جهانی انتظار دارد علاوه بر تلاش جدی و مستمر جهت انهدام کامل کلیه سلاحهای شیمایی ،بخشی از مسئولیت اخلاقی و انسانی خود را ادا نمایند.

وزارت امور خارجه در همین راستا توجه جهانیان را به پیشنهاد ارائه شده در کنفرانس یازدهم کشورهای عضو مبنی بر ایجاد یک شبکه جهانی و تاسیس یک صندوق بین المللی برای حما یت از مصدومین شیمیایی، جلب می نماید.

در سال گذشته اگرچه صدام بعنوان بزرگترین جنایتکار جنگی نیم قرن اخیر،بدون آنکه بخاطر جنایات ضد بشری علیه ایران محاکمه شود ،به دار مجازات آویخته شد و راز بخشی از جنایات خود، یعنی همان حمایتهای بی دریغ قدرتهای بزرگ قدرتهای بزرگ در تجاوز به ایران را مکتوم گذاشت، لیکن پرونده مصدومین شیمیایی در جایی دیگر یک موفقیت را تجربه نمود و در سایه اقدامات هماهنگ و پیگیریهای مجدانه تمامی نهادهای ذیربط کشور و با حضور شکات و شهودی به نمایندگی از جامعه مصدومین شیمیایی کشورمان، دادگاه شهر لاهه در هلند رای به محکومیت یکی از حامیان صدام داده و نخستین حکم قضایی در یک محاکمه خارجی در خصوص پرونده مصدومین شیمیایی صادر شد که امیدواری به محاکمه و مجازات دیگر جنایتکاران و احقاق حق مصدومین شیمیایی را افزایش می دهد.

وزارت امور خارجه در همین را ستا از کوششهای تمامی دستگاههای ذیربط و بخصوص انجمن های غیر دولتی حامی مصدومین شیمیایی قدردانی نموده و بار دیگر آمادگی کامل خود را جهت حمایت از پیگیریهای همه جانبه سیاسی و حقوقی درمجامع بین المللی، به منظور استیفای حقوق جانبازان عزیز شیمیایی اعلام می دارد

کد خبر 25259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز