دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۰
۰ نفر

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص ابراز نگرانی رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا درباره موضوع حقوق بشر در ایران گفت: جمهوری اسلا‌می ایران بیانیه مداخله‌جویانه رئیس اتحادیه اروپا را به مثابه دخالت در امورداخلی خود تلقی و آن را شدیداً نکوهش می‌کند.

سید محمدعلی حسینی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در این باره افزود: رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا لا‌زم است به جای صدور اینگونه بیانیه‌های مداخله‌جویانه، توجه خود را به ناهنجاری‌های اجتماعی و نقض فاحش حقوق بشر در تعداد درخور توجهی از کشورهای آن اتحادیه معطوف کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به آنها توصیه می‌کنیم همت عالی خود را مصروف موارد مهم نقض حقوق بشر در این اتحادیه چون زندان‌های مخفی، استفاده از فرودگاه‌های اروپایی برای انتقال بازداشت‌شدگان سازمان سیا، نقض حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی به خصوص مسلمانان‌، مهاجران و پناهندگان کند.

حسینی افزود: ما همواره از موارد مهم و مکرر نقض حقوق بشر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نگران بوده‌ایم و این نگرانی را در دیدارهای متعدد در یک سال و نیم گذشته به اطلا‌ع آنها رسانده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلا‌م اینکه اتحادیه اروپا لا‌زم است انتقادهای خود را به نحو مؤثری برای اصلا‌ح رفتار دوستان نزدیک و هم‌پیمانان خود در آمریکا و اسرائیل مطرح کند تا کنترلی بر اعمال خلا‌ف قانون آنها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین‌، عراق و دیگر نقاط دنیا ایجادشود، اتحادیه اروپا را به واقع بینی و دوری از استانداردهای دوگانه در زمینه حقوق بشر فرا خواند.

حسینی برخورد با عوامل خاطی و مخل نظم و امنیت در کشور را از وظایف ذاتی هر نظام و دولتی دانست و افزود: جمهوری اسلا‌می ایران نیز نه تنها هیچگونه توصیه به برخورد نکردن با چنین افرادی را نمی‌پذیرد بلکه همچنین به دولت‌های اروپایی توصیه می‌کند از طرح موضوعات و موارد خاص‌، به نام دفاع از آزادی اندیشه و بیان و دفاع از گروه‌ها و اقلیت‌های مشکوک، که براساس مفاد قانون اساسی کشور و از جانب دستگاه قضائی مستقل ایران‌، با آنها رفتار می‌شود، جداً اجتناب کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلا‌م اینکه جمهوری اسلا‌می ایران برخورد سیاسی و گزینشی و تقابلی با مقوله حقوق بشر را همواره نفی کرده است باردیگر آمادگی کشورمان را برای بررسی و ارزیابی بی‌طرفانه و مقایسه وضع‌حقوق بشر در اروپا و ایران اعلا‌م کرد.

کد خبر 23132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز