پنجشنبه ۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دخالت مقامات غیرذیربط اروپایی در ماجرای دستگیری نظامیان متجاوز انگلیسی به آبهای ایران را به شدت رد کرد و آن را غیرقابل قبول دانست.

به گزارش ایرنا، سیدمحمد حسینی با اشاره به مطالب اظهار شده از سوی صدراعظم آلمان، مسئول دیپلماسی اتحادیه اروپایی و دبیرکل ناتو در جانبداری از تعرض ملوانان انگلیسی به آب‌های ایران، این امر را موضوعی دوجانبه و مرتبط با دو کشور ایران و انگلیس دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تأکید کرد: دخالت طرف‌های غیرمرتبط کمکی به حل و فصل این امر نمی‌کند.

وی اظهار داشت: مقامات اروپایی بهتر است به جای پیچیده‌تر و دشوارتر کردن وضعیت، به مقامات انگلیسی توصیه کنند ضمن توجه به واقعیات مستند موجود و پرهیز از جنجال‌آفرینی و غوغاسالاری، رفتارهای دوران استعمار را کنار گذاشته و با به رسمیت شناختن حق مشروع کشورها در دفاع از قلمرو اراضی خود در جهت بهبود شرایط خویش عمل کنند.

حسینی افزود: معلوم نیست مقامات کشورهای ثالث بدون دسترسی به اطلاعات کامل و صحیح، چگونه توانسته‌اند ادعای دولت انگلیس در مورد محل دستگیری نظامیان این کشور را پذیرفته و عیناً تکرار کنند.

وی تصریح کرد: آنها باید در این مورد توضیح دهند و بهتر است به جای اینگونه موضع‌گیری‌های شتاب زده و جهت‌دار، با برخوردی منطقی‌تر، تجاوز به قلمرو سرزمینی یک کشور مستقل را محکوم کرده و بر ضرورت رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی و پرهیز از برهم زدن امنیت و آرامش در منطقه حساس خلیج فارس توسط کشورهای خارج از منطقه تأکید می‌کردند.

کد خبر 18461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز