دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پانزده نظامی انگلیسی بازداشت شده اعلام کردند : در آبهای ایران دستگیر شده اند

در گزارشی که ساعت حدود 22 و 45 دقیقه دیشب از خبر سیما پخش شد علاوه بر دو نظامی انگلیسی که قبلا ورود خودبه آبهای ایران را تاییدکرده بودند دیگر نظامیان بازداشت نیز درحال اعلام جزئیات حادثه نشان داده شدند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در این گزارش مستند که نوعی پاسخ به بیانیه شدید اللحن اخیراتحادیه اروپا ارزیابی می شود دو فرمانده نظامی انگلیسی  - با تشریح جزئیات حادثه -تصریح کردندکه هنگام  دستگیری در آبهای ایران بوده اند .
اتحادیه اروپا در  بیانیه اخیرخودمحل دستگیری نظامیان انگلیسی را خارج از آبهای ایران خوانده وبا محکوم کردن این اقدام خواستار آزادی فوری انها شده است .

کاپیتان "کریس ایر"در این مصاحبه تلویزیونی در تشریح موقعیت نیروهای خود در روز حادثه گفت :در صبح روز حادثه (23مارس 2007)حدود ساعت هشت ونیم ناوگان  اف 99را برای انجام ماموریت با دوقایق ترک کردیم .
"کریس ایر" در حالیکه نقطه بازداشت خود ودیگر نظامیان انگلیسی را بر روی نقشه نشان می داداعلام کرد : حدود ساعت ده  صبح همانطور که دستگاههای جی پی اس هم نشان می داد وارد آبهای ایران شدیم ودقایقی بعد در این نقطه خود را در محاصره نیروهای ایرانی دیدیم .

کاپیتان "کریس ایر" از رفتار بسیار مناسب ایرانی ها تشکر کرد وگفت : از نظر خوراک ودیگر احتیاجات به ما خیلی لطف می شود ومن از این بابت بسیار ممنون هستم .
ستوان "فیلیکس کارمن "یکی دیگر از نظامیان انگلیسی هم در این مصاحبه تلویزیونی با استفاده از نقشه منطقه جزئیات حادثه را بازگو کرد .این نظامی انگلیسی در حالیکه نقطه ای در عمق 450 متری ابهای ایران را نشان می داد اعلام کردما با دو قایق که پاسیفیک نامیده می شونددر این نقطه دستگیر شدیم  .

ستوان "فیلیکس کارمن" افزود مایلم به مردم ایران بگویم خشم وناراحتی انان را از ورود ما به ابهای ایران درک می کنم .

گزارشهای در یافتی حاکیست هر 15 نظامی انگلیسی در مصاحبه های تلویزیونی به تشریح جزئیات بازداشت خود در ابهای ایران پرداخته اند اما به علت بروز برخی تغییرات که در دو روز اخیر در سیاستهای جنجال برانگیز دولت انگلیس دیده شده از پخش مشروح این مصاحبه ها خود داری می شود .

سخنگوی وزارت امور خارجه دیروزاظهار امید واری کرده بودبا فاصله گرفتن دولت انگلیس از سیاستهای جنجالی ومواضع غیر معقول وغیر فنی -روند حل موضوع با تحقق خواسته های منطقی ایران  به پیش برود.

کد خبر 18574

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز