همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: درشت گویی‌ها و حرکات جنجالی دولت انگلیس، مقدمات آزادی یک نظامی این کشور را به حالت تعلیق در خواهد آورد.

علی لاریجانی پنجشنبه 9 فروردین در گفت وگویی خبری با اشاره به جنجال رسانه‌ای و هیاهوهای سیاسی دولت بریتانیا در خصوص تجاوز نظامیان این کشور به آب‌های ساحلی ایران در خلیج فارس افزود : منطقی‌ترین راه حل برای این موضوع ارایه استدلال و بررسی‌های فنی و حقوقی است.

وی گفت: انگلیسی‌ها سعی دارند با هیاهو و جنجال واقعیت را وارونه جلوه کنند و با تحت فشار قرار دادن ایران از طریق جنجال‌های رسانه‌ای و ابزارهای سیاسی به هدف خود دست یابند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود : دو قایق نظامی انگلیسی به علت ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی ایران در منطقه خلیج فارس توقیف و خدمه آنها دستگیر شده‌اند و این موضوع سابقه نیز داشته است ، چرا که ما پیش از این نیز شاهد تجاوز نظامیان انگلیسی به آب‌های ساحلی ایران بوده‌ایم.

لاریجانی تصریح کرد، در همین ارتباط انگلیسی‌ها ضمن قبول ورود غیر قانونی نظامیانشان به آب‌های ایران، متعهد شده بودند که دیگر شاهد چنین رویدادی نباشیم.

وی با اشاره به شفافیت کنوانسیون حقوق دریاها و نحوه تردد در آب‌های ساحلی کشورها،گفت: قایق‌های انگلیسی در آب‌های ساحلی ایران تردد نمی‌کرده‌اند بلکه در این محدوده برای بازرسی یک کشتی، توقف کرده بودند و به همین دلیل برای رسیدگی به موضوع و علت ورود غیرقانونی به آب‌های ایران دستگیر شده‌اند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود : دولت بریتانیا به جای بررسی فنی و حقوقی موضوع ماجرا را به یک کار رسانه‌ای و سیاسی تبدیل کرده و نشان داده نمی‌خواهد به صورت فنی این موضوع را بررسی کند.


وی با اشاره به اینکه نظامیان انگلیسی به دلیل ورود غیرقانونی به آب های ساحلی ایران دستگیر شده‌اند و هدف ما از انجام بررسی‌های فنی و حقوقی پی بردن به علت این ورود غیرقانونی است، گفت : برخی مقامات منطقه‌ای مانند رییس جمهوری عراق و نخست وزیر ترکیه خواستار حل و فصل موضوع شده‌اند که به آنها اطمینان داده‌ایم، موضوع از جانب ایران براساس قوانین و با نگاه مثبت پیگیری شود.

لاریجانی با اشاره به حسن نیت جمهوری اسلامی ایران در این خصوص و فراهم کردن مقدمات آزادی یکی از نظامیان دستگیر شده انگلیسی اظهار داشت : درصورت ادامه درشت گویی‌ها و حرکات جنجالی دولت انگلیس، مقدمات آزادی این افراد به حالت تعلیق درخواهد آمد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تصریح کرد: انگلیسی‌ها در این منطقه قصد دارند تا به بهانه بازرسی کشتی‌های که در منطقه آب‌های عراق تردد می‌کنند به حاکمیت کشورهای دیگر تجاوز کنند.

لاریجانی افزود: ولی باید بدانند این امر هزینه‌های زیادی برای آنان دارد و ایران به عنوان کشوری بزرگ اجازه تجاوز به حاکمیت خود را به کسی نخواهد داد.

وی با تاکید مجدد بر اینکه تنها راه حل برای این موضوع ارایه استدلال های فنی و حقوقی است ، گفت : کار رسانه‌ای و سیاسی بازی نتیجه نخواهد داشت و ما در برابر این هیاهوها از حقوق ملت خود صرفنظر نمی‌کنیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه برای حل این موضوع دو راه "گفتگوی دو جانبه و بررسی موضوع از جنبه فنی و حقوقی" و "جنجال رسانه‌ای و درشت گویی" وجود دارد ، گفت : دولت بریتانیا می‌تواند هرکدام از این دو راه حل را انتخاب کند، چرا که ما موضوع را از مسیر حقوقی و فنی آن پیگیری می‌کنیم.

کد خبر 18441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز